Kolejnictwo i drogownictwo to najważniejsze wyzwania dla resort transportu - poinformował we wtorek minister transportu Sławomir Nowak. Chodzi m.in. o poprawę zarządzania w ramach Grupy PKP, prywatyzację PKP Cargo, realizację projektów drogowych.



Nowak przyznał, że jeśli chodzi o projekty długofalowe, to dla resortu dwoma najważniejszymi są: kolejnictwo i drogownictwo.

"Czyli poprawa zarządzania Grupą PKP, usprawnienie procesów inwestycyjnych w ramach Polskich Linii Kolejowych, usprawnienie wdrażania w przyszłości nowych rozkładów jazdy, prywatyzacja PKP Cargo, TK Telekom, Polskich Kolei Linowych, stworzenie sieci dworców PKP. To wszystko są rzeczy, którymi będziemy się zajmowali i już się zajmujemy. One będą miały swój finał w najbliższych miesiącach. A w niektórych wypadkach - chociażby programy inwestycyjne - do końca kadencji" - powiedział Nowak na konferencji prasowej po spotkaniu z premierem Donaldem Tuskiem.

Minister przypomniał, że zmianie uległy plany dotyczące projektu kolei dużych prędkości. "Zdecydowaliśmy się - przy wsparciu premiera - na zmianę strategii podejścia do inwestycji kolejowych. W dużej mierze będziemy kładli większy nacisk na rewitalizację i szybkie inwestycje odtworzeniowe, które w krótkim czasie dają lepsze efekty z punktu widzenia pasażera" - powiedział szef resortu transportu.

Podkreślił, że pasażer powinien być "w centrum zainteresowania kolei". "I to się staramy robić od pierwszych dni urzędowania" - zapewnił. Wyjaśnił, że chodzi m.in. o wdrożenie rozkładu jazdy pociągów, prace inwestycyjne, czy też modernizację taboru.

Nowak zapowiedział też, że resort przeprowadzi "uczciwy do bólu" audyt, w którym określi nowe terminy realizacji projektów autostradowych.

"Przed nami jest projektowanie nowej perspektywy budżetowej, to jest przygotowanie takiej komplementarnej sieci dróg krajowych i autostrad w Polsce do 2020 r., dokończenie prac nad strategią transportu do 2030 r. i to wszystko się już w ministerstwie toczy" - dodał.

Nowak powiedział, że rozpoczęte zostały prace nad nowym kodeksem budowlanym. Dodał, że zasadniczą regułą tego kodeksu będzie zasada wolności budowlanej. Został powołany zespół, który przygotowuje ten kodeks.

Nowak podkreślił, że zasadniczym wyzwaniem w polityce morskiej jest dokończenie projektu budowlanego falochron, który jest integralną częścią terminalu LNG w Świnoujściu. Ponadto ma być wdrażana strategia dla polskich portów morskich do 2030 r.

Jeśli chodzi zaś o transport lotniczy, to Nowak wymienił m.in. dokończenie inwestycji lotniskowych, komercjalizację Przedsiębiorstwa Polskie Porty Lotnicze, czyli przekształcenie go w spółkę prawa handlowego, a także przekazywanie gruntów pod lotniska lokalne.

Minister powiedział, że trwają też prace nad nowymi projektami mieszkaniowymi.