Konsolidacja rynku medialno-telekomunikacyjnego przyspiesza. Multimedia Polska, drugi co do wielkości operator kablowy na polskim rynku, może wkrótce zmienić właściciela. Obecni udziałowcy podjęli decyzję o wyjściu z interesu i rozpoczęli proces sprzedaży. W ubiegłym tygodniu wybrali doradcę, który zajmie się transakcją. Według informacji DGP został nim bank inwestycyjny J.P. Morgan, który niedawno doradzał przy sprzedaży TVN i platformy n francuskiemu Canal+.
Szykuje się druga co do wielkości – po przejęciu w ubiegłym roku przez UPC Polska operatora Aster – transakcja na rynku kablowym. – Teraz bank zajmie się organizacją procesu, który potrwa kilka miesięcy. Wola inwestorów jest taka, by zakończyć wszystko jeszcze w pierwszej połowie roku – mówi nam osoba znająca kulisy sprawy. Spółka nie chciała komentować w piątek naszych informacji, ale nie zdementowała ich.

Oczekiwana transakcja

Bankierzy J.P. Morgan zajmą się teraz przygotowaniem teasera, czyli dokumentu zapraszającego potencjalnych chętnych do transakcji. Zdaniem naszych rozmówców dostaną go największe podmioty na polskim rynku: Telekomunikacja Polska, Netia, UPC Polska, Vectra, Netia, PTC, a także fundusze inwestycyjne, które mogą być zainteresowane przejęciem Multimediów.

Naturalnym kandydatem do przejęcia operatora jest UPC Polska

O możliwej sprzedaży operatora rynek spekulował od dawna. Z końcem roku najwięksi udziałowcy – którzy poprzez spółki m.in. na Cyprze kontrolowali ponad 90 proc. akcji — skupili pozostałe akcje i wycofali firmę z giełdy. W grudniu spółka ogłosiła przejęcie za 153 mln zł (zgodę jeszcze musi wydać UOKIK) średniej wielkości operatora Stream Communications. Dzięki temu zwiększyła liczbę klientów do ponad 820 tys. i wskoczyła na drugą pozycję na rynku, wyprzedzając Vectrę.
Zmiany na rynku mediów i telekomunikacji / DGP

Znów UPC kontra Vectra

Zdaniem analityków naturalnym kandydatem do przejęcia Multimediów będzie UPC Polska. Simon Boyd, prezes spółki, od dawna powtarza, że polski rynek kablowy musi się konsolidować, by skutecznie walczyć o klientów z takimi gigantami jak TP. Pierwszy krok w tym kierunku zrobił w 2011 r., przejmując Grupę Aster, dzięki czemu UPC Polska ma dziś 1,5 mln klientów. – Kupno Multimediów byłoby kolejnym krokiem w tym kierunku. Pytanie tylko czy zgodzi się na to urząd antymonopolowy – zastanawia się Paweł Puchalski, szef analityków BZ WBK.
Innym kandydatem jest Vectra, która przegrała z UPC walkę o Aster. Przejęcie Multimediów dałoby gdyńskiemu operatorowi pozycję lidera. Kwestią zaporową może być jednak cena Multimediów. Zdaniem analityków wyniesie co najmniej 2,1 mld zł. To wycena po zastosowaniu podobnego wskaźnika jak przy sprzedaży Aster, czyli siedmiokrotności wyniku EBITDA spółki. W przypadku Multimediów EBITDA wynosi 300 mln zł za 2010 r., a za ubiegły rok nie jest jeszcze znany. Według analityków będzie wyższy, co jeszcze podniesie cenę.

Szansa dla Netii i T-Mobile

Zdaniem Pawła Puchalskiego zakupem Multimediów mogą być zainteresowani gracze spoza rynku kablowego, ale marzący o silnej pozycji w segmencie płatnej telewizji – Netia i TP. Na konsolidację wyraźnie stawia Netia, która pod koniec ub.r. przejęła Dialog i Crowleya. Teraz mogłaby wkroczyć na rynek kablowy. – To nie jest niemożliwe, ale Netia musiałaby mocno się zadłużyć. Co najmniej do poziomu, w którym dług przekraczałby trzykrotność jej wyniku EBITDA – tłumaczy Puchalski.
Problemu z udźwignięciem finansowym transakcji nie będą mieć giganci – TP i PTC, operator sieci T-Mobile. Obie spółki wyrażały zainteresowanie rynkiem kablowym. TP badała nawet możliwość zakupu Aster, ale się wycofała. Paweł Puchalski uważa, że są dwie możliwości tej decyzji: albo spółka uznała wtedy, że segment nie jest dla niej atrakcyjny, albo wręcz przeciwnie – czekała, aż na sprzedaż wystawiony zostanie jeden z liderów, np. Multimedia Polska, i teraz stanie do walki. Urząd antymonopolowy raczej nie będzie mu robił problemów z akceptacją takiej transakcji.