Lider rynku telewizji kablowej UPC chce po przejęciu Aster zwiększyć inwestycje w rozwój sieci, by bronić się przed Vectrą i Multimediami.
Klienci zobaczą w tym roku więcej promocji, bo operatorów kablowych czeka także silniejsze uderzenie ze strony Telekomunikacji Polskiej współpracującej z Cyfrą+ /n oraz Cyfrowego Polsatu w parze z Polkomtelem, a także Netii z Dialogiem.
Zwiększenie inwestycji zapowiada w rozmowie z DGP Simon Boyd, prezes UPC Polska, największego operatora kablowego na rynku. Dotychczas spółka przeznaczała co roku na rozwój infrastruktury i na nowe usługi ok. 30 proc. rocznych przychodów. Według szacunków analityków oznacza to, że w tym roku UPC Polska, której przychody po przejęciu Grupy Aster osiągną poziom 1,4 – 1,5 mld zł, może przeznaczyć na rozwój sieci 400 – 450 mln zł.
– Nie mogę podać konkretnej kwoty, bo nie opublikowaliśmy jeszcze ubiegłorocznych wyników finansowych. Na pewno jednak nasze inwestycje nie będą mniejsze niż przed rokiem – deklaruje Simon Boyd.
Część pieniędzy trafi na rozwój infrastruktury UPC w związku z przejęciem Aster. Z szacunków DGP wynika, że sieć UPC Polska pokrywa się z 30 proc. sieci Aster. Zgodnie z zaleceniem UOKiK – UPC musi sprzedać dublującą się sieć Aster. Najpierw jednak chce przejąć jej klientów, dla których będzie musiała dociągnąć własną infrastrukturę. Pozostałe środki trafią na rozbudowę sieci w innych lokalizacjach. – Nasze inwestycje rosną od dawna, ale zmienia się ich struktura. Mniej pieniędzy trafia na samą infrastrukturę dostępową, a coraz więcej na rozwój usług cyfrowych i urządzenia w domu klienta, takie jak cyfrowe dekodery i nagrywarki – podkreśla Boyd.
Podobnie jest u kablowych konkurentów na czele z Vectrą i Multimediami, którzy też mogą zwiększyć w tym roku inwestycje. Vectra zrobi to zwłaszcza w Warszawie, gdzie rozpycha się agresywnymi cenami i namawia klientów Aster do zmiany dostawcy. Operator pomaga nawet w wypowiedzeniu umowy. Wzmocni się też Multimedia Polska, która za 153 mln zł przejmie operatora Stream Communications (zgodę musi dać teraz UOKiK). Operatorzy zbroją się przed operatorami telekomunikacyjnymi świadczącymi coraz więcej konkurencyjnych usług — np. dają możliwość korzystania z internetu w telewizorze, robienia zakupów internetowych czy sprawdzania stanu konta za pomocą pilota do telewizora. Taką usługę wprowadził wczoraj Dialog należący do Netii.