Choć ceny ultrabooków zaczynają się od 3 tys. zł, mają być sprzedażowym hitem. Nowa linia laptopów jest lekka (do 1,8 kg), bateria pozwala na pracę powyżej sześciu godzin, a system operacyjny ładuje się najwyżej w 20 sekund.
– Ultrabooki będą najszybciej rosnącą kategorią. W jej stronę przesunie się znaczna część rynku konsumenckiego – mówi Tomasz Klekowski, dyrektor Intela w Europie Środkowej i Wschodniej, największego producenta procesorów na świecie. Intel wymyślił tę kategorię laptopów i nawet zastrzegł nazwę „ultrabook”, do której produkuje procesory i inne rozwiązania. Tomasz Klekowski przypomina, że w tym roku zadebiutuje 75 modeli ultrabooków, a w drugim kwartale pojawi się seria napędzana trzecią generacją procesorów z grupy Intel Core. Kolejne 20 modeli zapowiedział AMD, konkurent Intela.
Pierwsze lada chwila pojawią się na rynku. Samsung wprowadzi swoje dwa modele ultrabooków z serii 5 ultra (13,3 i 14 cali) w pierwszym kwartale. W tym samym czasie w sklepach zadebiutują zenbooki Asusa UX21 i UX31, a w drugim kwartale model UX32. Acer, sprzedający dotychczas model Aspire S3, nie ogłosił terminu pojawienia się nowego – Acer Aspire S5, ale według naszych informacji może on zadebiutować w II kwartale. Oprócz nich o polskiego klienta zawalczą Dell, Toshiba z ultrabookiem Portege Z830 i Lenovo z U300S.

Ultrabooki Intela rozpoznają głos i mają dotykowy ekran

– Szacujemy, że polski rynek ultrabooków może wchłonąć od 100 tys. do 200 tys. urządzeń – mówi DGP Bartłomiej Jeziorański, country manager Asus Polska. Jeszcze lepsze prognozy ma Samsung Electronics Polska. Paweł Ziemiński, dyrektor sprzedaży i marketingu IT Samsunga, szacuje, że ultrabooki mają dużą szansę zdobyć około 20 proc. rynku laptopów, na którym w ubiegłym roku sprzedało się około 2,2 mln sztuk. Oznaczałoby to, że konsumenci mogą kupić nawet 440 tys. cienkich laptopów. – W tym roku ultrabooki będą tańsze i automatycznie trafią do większej grupy odbiorców – dodaje Juliusz Niemotko, szef Acera w Polsce.
Szacunki są optymistyczne, biorąc pod uwagę słabą sprzedaż w 2011 r. Asus szacuje, że Polacy kupili zaledwie 10 tys. ultrabooków, z czego 5 tys. to jego modele. – Ultrabooki pojawiły się w sklepach relatywnie późno, w ostatnich miesiącach 2011 r. Jak to bywa z nowościami, użytkownicy potrzebowali trochę czasu, aby się do nich przekonać – mówi Bartłomiej Jeziorański. Dodaje, że w tym roku Asus chce sprzedać 40 – 50 tys. ultrabooków i zostać liderem rynku. Samsung nie określa dokładnie, ile sprzeda, ale podkreśla, że chce mieć wiodący udział w rynku.
Najtańsze modele dostępne w Polsce
Acer Aspire S3 od 3397 zł
Procesor Intel Core i5-2467M
Pamięć RAM 4GB
Dysk twardy 500 GB
Przekątna ekranu 13,3’’
Waga 1,35 kg
Grubość do 17,5 mm
Samsung 5 Ultra od 3499 zł
Procesor IntelCore i5
Pamięć RAM 8 GB
Dysk twardy 500 GB
Przekątna ekranu 13,3”
Waga 1,38 kg
Grubość do 17,6 mm
Asus Zenbook od 3499 zł
Procesor Intel Core i7 (do 2,9 GHz)
Pamięć RAM 4 GB
Dysk twardy 640 GB
Przekątna ekranu 11,6’’
Waga 1,1
Grubość do 17 mm