Polacy po raz kolejny nie zamierzają oszczędzać na nadchodzących świętach. 35 procent z nas, pomimo że przewiduje, iż sytuacja gospodarcza pogorszy się, nie zamierza ograniczać wydatków – wynika z badań firmy Deloitte. Statystyczna polska rodzina na Boże Narodzenie zamierza wydać 1950 złotych, o 150 złotych więcej niż w roku ubiegłym. Najbardziej pożądane przez nas prezenty to kosmetyki i perfumy. Przedstawiamy najnowszy ranking opisujący najlepsze sklepy internetowe, oczywiście pod względem określonego asortymentu.

Money.pl po raz szósty, w tym roku z Gazetą Wyborczą i serwisem wyborcza.biz, wziął pod lupę ponad 100 największych i najpopularniejszych sklepów internetowych. Sprawdziliśmy nie tylko wielkość asortymentu, sposoby płatności i dostarczania towaru, ale także elastyczność sklepów i to, jak dbają o klientów. W sumie każdy z e-sklepów analizowaliśmy pod kątem 60 kryteriów.

W internecie bardzo chętnie kupujemy elektronikę. Konsumenci cenią sieć przede wszystkim za możliwości pozyskania opinii innych o produktach, ich porównania, a także zakupu w dowolnej chwili. Ale nie tylko.

Trzeba zwrócić uwagę, jak e-sklepy zachęcają klientów?

E-sklepy prześcigają się w wymyślaniu różnego rodzaju niestandardowych bonusów. Obok tradycyjnego rabatu dla stałych klientów, za zakupy możemy dostać bon na benzynę lub wziąć udział w losowaniu atrakcyjnej nagrody. Czasem wystarczy zapisać się na newsletter, by sklep wypłacił nam 20 złotych, albo polubić go na Facebooku by uzyskać rabat. To tylko kilka przykładów na złapanie klienta. W jednej piątej e-sklepów można płacić w ratach. Czasem e-sklepy proponują zwrot różnicy w cenie, gdy klient znajdzie ten sam towar taniej. Nierzadko firmy mogą wykupić bon upominkowy dla pracowników.

Facebook: Nowa wielka witryna handlowa

Aktywność w social mediach to nowość i kolejny dowód na to, że handel w sieci stara się nadążyć za gustami klientów. Niemal 90 procent e-sklepów ma własne profile na Facebooku, niektóre chwalą się prowadzeniem bloga lub obecnością na Twitterze. Część sklepów ciekawie i z pomysłem wykorzystuje własny fanpage, odchodząc od sztampowego reklamowania nowości i ogłaszania kolejnych konkursów. Niektórzy z powodzeniem wykorzystują fanpage jako platformę do szybkiego zamieszczania ważnych informacji i odpowiedzi na zapytania (np. branża turystyczna). Jest i druga strona medalu, czyli sklepy, które wprawdzie mają profil na Facebooku, ale nie mają odnośnika do niego na stronie internetowej. A fanpage sprawia wrażenie pozostawionego samemu sobie lub niezadowolonym klientom, którzy gremialnie wylewają żale, np. na to, że do dziś nie otrzymali wylosowanego kubka.
• Pobierz cały ranking sklepów internetowych 2011(pdf)

E-sklep coraz bardziej przyjazny - wyszukiwarki, informacje o kosztach, rożne rodzaje płatności

W większości e-sklepów standardem już, a nie nowością, są liczne sposoby płatności za zakupy. Klienci chcą płacić nie tylko kartą albo tradycyjnym przelewem, ale także z wykorzystaniem szybkich internetowych systemów regulowania płatności - PayByNet lub PayPal. Paleta sposobów zapłaty jest też coraz częściej rozszerzana o gotówkę i możliwość odebrania zakupu w siedzibie sklepu lub placówkach z nią współpracujących.

E-sklepy coraz lepiej pomagają w wyszukiwaniu produktów. Dlatego zyskują ci, którzy obok atrakcyjnych cen i ciekawych promocji, proponują też łatwiejsze poruszanie się po serwisie, czyli rozbudowane wyszukiwarki, możliwość filtrowania, przechowywania informacji albo porównywania wyników według różnych kryteriów, itp. Tego typu narzędzia oferuje coraz więcej e-sklepów.

Dwie trzecie wirtualnych sprzedawców, którym się przyglądaliśmy, informuje też klienta od razu o wszystkich kosztach. Niektórzy idą krok dalej i pokazują w przejrzystej tabeli koszty i czas wszystkich alternatywnych sposobów dostawy. Coraz mniej sklepów podaje tego typu dane dopiero po dokonaniu kolejnych kroków i przejściu do wirtualnej kasy.

E-sklepy - nie tylko wirtualny kontakt - maile, telefony

Już w ubiegłym roku można było zauważyć większą otwartość e-sklepów na kontakt z klientem. Także obecnie na palcach jednej ręki można policzyć sklepy, z którymi można się skontaktować tylko mailowo. Do niemal połowy można dzwonić nie tylko z telefonów stacjonarnych, ale także z telefonów komórkowych. Nadal rozwijane są też wirtualne sposoby kontaktu ze sprzedawcą - komunikatory i czaty. W 2010 roku co trzeci badany oferował taką możliwość. W tym roku już ponad połowa z badanych.

Pochwalić trzeba też szybkość odpowiedzi na maila. Tak jak w zeszłym roku, 9 na 10 pytanych sklepów odpowiedziało w ciągu 24 godzin. Nadal jednak kwestią do poprawy jest podejście do klienta i to, czy odpowiedź była wyczerpująca. Zaledwie co piąta odpowiedź mailowa wychodziła poza suche, sztampowe, zazwyczaj odmowne zdanie. Czasem zamiast konkretnego wskazania ceny przesyłki do Niemiec i Londynu, czasu jej dostarczenia, itp. - klient dostawał tylko linka.

Do poprawy jest też sposób informowania i podejście do klienta pracowników infolinii. Zaledwie co szósty kontakt telefoniczny lub na czacie został przez nas oceniony bardzo dobrze. Niestety często trzeba było dopytywać konsultantów o szczegóły. Rzadkością była propozycja zapakowania prezentu i zapewnienie, że dotrze on w dniu urodzin obdarowanego. Znacznie częściej można było usłyszeć, że sklep nie świadczy takich usług, a to, czy towar dojdzie na czas, zależy od kuriera. Klient może tylko wyrazić takie życzenie w formularzu. I tyle. Niektórzy proponowali dołączenie do zakupu ozdobnej torebki tak, aby solenizant mógł samodzielnie go tam umieścić. Zdarzyło się też, że w ocenie konsultanta infolinii, towar stawał się prezentem, gdy do wysyłki, nie była dołączana faktura.

Co jeszcze do poprawki?

Niestety szwankuje informacja o dostępności produktów w e-sklepach. Tylko w połowie badanych mamy pełną informację o tym, czy i w jakim terminie produkt jest dostępny. Pozytywnym wyjątkiem są tu elektronika i agd, turystyka oraz sklepy wielobranżowe. W innych branżach, informacje na ten temat często są niepełne, albo produkt jest dostępny, ale tylko wirtualnie. O czym dowiadujemy się dopiero, gdy dzwonimy na infolinię.
Nadal do poprawki jest też dbałość o komentarze klientów na temat towarów. Tylko jedna trzecia sklepów (niemal tyle samo co rok wcześniej) otrzymała maksymalną liczbę punktów w tej kategorii. Wciąż niewiele sklepów prosi o wystawienie komentarza po dokonanym zakupie. Chociaż niektóre doceniają ich wagę i biorą udział w specjalnych akcjach promujących opinie klientów. Warto jednak by stało się to dominującym trendem.
Elektronika i AGD
RTV, AGD, fotografia, komputery
Tak jak w 2010 roku konkurencja w tej branży była ostra. Gama dostępnych produktów jest bardzo szeroka, znacznie wykracza poza to co znajdziemy w tradycyjnych sklepach. Czasem zaskakująco, bo obok telewizorów, pralek, aparatów fotograficznych znajdziemy tam różne gadżety - nie tylko smycze lub kubki, ale i opony. Bardzo często elektronikę i AGD można łączyć w zestawy i płacić za nie w ratach.



Elektronika i AGD punkty

1. komputronik.pl 77
2. vobis.pl 72
3. neo24.pl 70,5
4. euro.com.pl 70
5. electro.pl 66
6. redcoon.pl 65
7. proline.pl 64
8. morele.net 63
9. megamedia.pl 60,5
10. oleole.pl 60










Na plus trzeba zaliczyć świetnie rozbudowaną funkcjonalność e-sklepów z tej branży. Minusem jest dosyć częste oczekiwanie na linii na zgłoszenie się konsultanta.

Zdrowie i uroda: leki, kosmetyki, perfumy

Tak jak w ubiegłym roku, także teraz prym w tej kategorii wiodą perfumerie i drogerie. Wygrywają z aptekami nie tylko ładną i nowoczesną grafiką, funkcjonalnością wyszukiwarek, ale także ciekawymi promocjami i sporymi obniżkami cen. Za to w aptekach, by uzyskać przesyłkę gratis, trzeba wydać mniej niż w perfumeriach. Wiele z nich ma też mocno rozbudowaną część informacyjną dla klienta, np. artykuły tematyczne, encyklopedię zdrowia albo możliwość zadania pytania farmaceucie.

Zdrowie i uroda punkty

1. tagomago.pl 68,75
2. cefarm24.pl 67
3. perfumeria.pl 64,25
4. iperfumy.pl 63,75
5. i-apteka.pl 61,25
6. domzdrowia.pl 58,25
7. fabrykazdrowia.pl 55,25
8. dolce.pl (ex aequo) 54,75
8. aptekaotc.pl (ex aequo) 54,75
9. doz.pl (ex aequo) 52,75
9. tanie-leczenie.pl (ex aequo) 52,75









Kultura i rozrywka: literatura, muzyka, film, multimedia

Oferta jest znacznie bardziej rozbudowana niż w tradycyjnych księgarniach. Kupimy tu nie tylko książki, audiobooki, ale także gry komputerowe, filmy, muzykę, ale też zabawki i inne gadżety.

Można zauważyć spore rozbieżności w grafice e-księgarni. Jednak te z gorszym e-wystrojem, często zyskują punkty za liczne promocje, sposoby płatności oraz różnorakie sposoby dostawy. Niejednokrotnie o miejscu w rankingu przesądzało podejście do klienta – czas i sposób odpowiedzi mailem lub na infolinii. Dzięki temu swój słaby wynik z zeszłego roku poprawił empik.com.

Kultura i rozrywka punkty

1. gandalf.com.pl 67,00
2. merlin.pl 63,00
3. empik.com 62,50
4. inbook.pl 61,50
5. taniaksiazka.pl 61,00
6. kdc.pl (ex aequo) 60,50
6. selkar.pl (ex aequo) 60,50
7. bookmaster.pl 54,00
8. lideria.pl (ex aequo) 52,50
8. nexto.pl (ex aequo) 52,50








Moda: odzież, obuwie, biżuteria

Właścicieli e-sklepów z odzieżą trzeba pochwalić za kreatywne podejście do prezentacji produktów. Tutaj można obejrzeć nie tylko zdjęcia, ale i filmiki. Poza tym można natknąć się na ciekawe cenowo propozycje podczas wyprzedaży. Normą jest też darmowa dostawa, jeśli klient zakupi towar za odpowiednią sumę.
W tej branży najczęściej byli premiowani klienci, którzy zaprenumerują newsletter lub wystawią komentarz przy produkcie. Poprawiły się też sposoby płatności za zakupy. Rok temu niejednokrotnie ograniczane były do płatności za pobraniem. Obecnie niemal wszędzie można płacić kartą, szybkim przelewem, za pobraniem lub gotówką.

Moda punkty

1. Heppin.com 70,00
2. intymna.pl 69,00
3. kontri.pl 65,00
4. butyk.pl 63,00
5. butik.net.pl (ex aequo) 62,50
5. deezee.pl (ex aequo) 62,50
6. e-lady.pl 55,50
7.otto.pl 52,50
8. pasart.pl 49,00
9. stylea.pl 48,50








Sklepy specjalistyczne

W tej kategorii na wyróżnienie zasługują wiedza i zaangażowanie z jakim prowadzone są e-sklepy. Nie brakuje eksperckich artykułów, testów lub odpowiedzi na pytania udzielanych przez specjalistów. Duże zaangażowanie odzwierciedla też wysoka punktacja. Tylko w tej kategorii zwycięzca zdobył aż 81 punktów, pierwsza piątka ma ich ponad 70.



Sklepy specjalistyczne punkty

1. sklep-presto.pl 81
2. oponeo.pl 75,5
3. szkla.com 74
4. militaria.pl 73,5
5. bron.pl 73
6. zooplus.pl 62,5
7. mmo.pl 60
8. alma24.pl 58
9.chocolissimo.pl 57
10. pocztakwiatowa.pl 54,5








Sklepy wielobranżowe

Szeroki asortyment sklepów wielobranżowych, śmiało pozwoliłby im rywalizować również w pozostałych kategoriach rankingu. To też kategoria, gdzie najczęściej klienci otrzymują dostawę za darmo (taka opcja istnieje w połowie badanych e-sklepów wielobranżowych).

Sklepy wielobranżowe punkty

1. superkoszyk.pl 70,50
2. 2future.pl 68,50
3. a.pl (ex aequo) 65,00
3. toys4boys.pl (ex aequo) 65,00
4. rockmetalshop.pl 64,00
5. dekoria.pl 61,50
6. mango.pl 55,50
7.multizakupy.pl (ex aequo) 55,00
7. meskiezabawki.com (ex aequo) 55,00
7. aledobre.pl (ex aequo) 55,0








Turystyka: biura podróży, noclegi, bilety

W tej kategorii braliśmy pod uwagę tylko te serwisy, które oferują wycieczki, bilety lotnicze lub możliwość zarezerwowania i wykupienia miejsca w hotelu. Tutaj ważna jest nie tylko atrakcyjna grafika, ale także jej funkcjonalność. Wygrywają serwisy, które oferują rozbudowane i proste w obsłudze wyszukiwarki ofert.
Cenna jest też możliwość ich sortowania według różnych kryteriów, a także rozbudowywanie działu opinii klientów. W tej kategorii nie ma zaskoczenia jeśli chodzi o wyniki, bowiem liderzy z poprzedniego roku nie dali sobie odebrać palmy pierwszeństwa.

Turystyka punkty

1. travelplanet.pl 59,5
2. wakacje.pl 50,75
3. esky.pl 49
4. holidaycheck.pl 48,5
5. lataj.pl 46,5
6. traveligo.pl 45
7. fru.pl 43,25
8. accorhotels.com 43
9. booking.com 42,25
10. easygo.pl 41








Jak oceniano: Ważny zasięg, 60 kryteriów

Warunkiem uczestnictwa w rankingu była - podobnie jak w poprzednich latach - popularność sklepu wśród internautów. Z każdej kategorii monitorowanej w ramach Megapanelu, w kategorii e-commerce/sklepy wybraliśmy po 15 sklepów, które w ciągu roku poprzedzającego badanie odwiedziła największa liczba osób. Tam, gdzie Megapanel (standard badania polskiego internetu) uwzględniał wyniki mniej niż 15 sklepów, połączyliśmy kategorie. W rankingu prezentujemy po 10 sklepów, które podczas badania od sierpnia zeszłego roku do lipca 2011 r. zyskały najwięcej punktów.

Sklepy ocenialiśmy na podstawie 60 kryteriów, podzielonych na 10 grup:
• asortyment - liczba produktów w sklepie, podział tematyczny, narzędzia i funkcje ułatwiające poznanie oferty
• informacje o produkcie - opisy towarów, opinie, dostępność, narzędzia pomagające podjąć decyzje o zakupie
• procedura zamawiania i dostawa zakupów - funkcjonowanie i przejrzystość formularzy zamówień, możliwości korekty, reklamacje, czas realizacji, śledzenie przesyłki
• sposoby płatności - dostępne formy, raty, bezpieczeństwo
• interakcja z klientem - kanały kontaktu, subskrypcje informacji
• jakość obsługi - czas reakcji na maila, obsługa infolinii, fachowość udzielanych informacji
• łatwość dotarcia do informacji - wyszukiwarki, mapy serwisów, regulaminy, faq
• przejrzystość i budowa strony - estetyka, czytelność, współpraca z różnymi przeglądarkami i systemami operacyjnymi
• bonusy - wyprzedaże, programy lojalnościowe i partnerskie, możliwość negocjacji ceny
• pozostałe - obecność w porównywarkach cen, opinie internautów o sklepie, unikalne narzędzia dla klientów.
Maksymalnie w badaniu sklep mógł uzyskać 100 punktów. Wyjątkiem jest branża turystyczna, w której nie ocenialiśmy dostawy zakupów i pochodnych kryteriów. W tej kategorii maksymalnie do zdobycia było 90 punktów.










Źr. Money.pl