Rynek nieruchomości handlowych w Polsce przeżywa boom akurat, gdy kryzys w strefie euro zagraża zdławieniem polskiego wzrostu gospodarczego i zaufania konsumentów – pisze amerykański portal Business Insider.

Tylko w tym roku ogólna powierzchnia nieruchomości handlowych w Polsce powiększy się o 550 tys. metrów kwadratowych, czyli wzrośnie o 15 proc. w porównaniu z rokiem 2010 – wynika z ostatniego raportu Collier International, międzynarodowej firmy konsultingowej wyspecjalizowanej w dziedzinie nieruchomości.

Colliers prognozuje, że w przyszłym roku powierzchnie handlowe w kraju zwiększą się o kolejne 700 tys. m2.

„W trzecim kwartale 2011 roku deweloperzy oddali do użytku 90 tys. m2 nowoczesnych powierzchni handlowych, co oznacza wzrost o 47 proc. w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku” – stwierdza raport, cytowany przez Business Insider. Zatem do końca tego roku całkowita powierzchnia sklepów I sieci handlowych w Polsce osiągnie 8,6 mln metrów kwadratowych.

Nowe projekty obiektów handlowych są siłą napędową polskiego sektora budownictwa – wynika z danych Jones Lang LaSalle międzynarodowej firmy doradczej świadczącej kompleksowe, w tym finansowe, usługi na rynku nieruchomości. W okresie pierwszych 10 miesięcy tego roku inwestycje w tym segmencie wyniosły 885 mln euro, co stanowi 49 proc. całkowitej kwoty 1,8 mld euro wydanej na nowe inwestycje na biuro, obiekty przemysłowe, sklepy i sieci handlowe oraz hotele.

Ale pomimo zbliżającego się nasycenia rynku Collier sugeruje, że deweloperzy budujący powierzchnie handlowe nie mają zbyt wielu powodów do narzekań. W trzecim kwartale, ogólna powierzchnia wolnych pomieszczeń handlowych w ośmiu największych miastach w Polsce wyniosła zaledwie 1,8 proc. Warszawa i Szczecin dystansują inne miasta kraju, mając tylko 1 proc. handlowych „wolnostanów”, podczas gdy w Trójmieście wskaźnik ten sięga 3 proc.

Między styczniem I wrześniem w Polsce ukończono budowę sześciu nowych centrów handlowych, które zwiększyły zasoby pomieszczeń handlowych o 251,9 tys. m2. Atrakcyjność centrów handlowych wzbogaca pojawienie się na rynku ofert międzynarodowych marek, jak GAP, Cinnabon i Toys R Us, które otwierają swoje pierwsze sklepy w Polsce.