Niemal 61 proc. polskich firm prowadzących działalność zagraniczną chce ją rozwijać - wynika z badania zaprezentowanego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Ponad 30 proc. firm zamierza otworzyć za granicą nową spółkę lub oddział.

"Polskie firmy stają się coraz zamożniejsze i szukają możliwości ekspansji za granicą, aby rozszerzać swoje rynki zbytu, obniżać koszty, a także aby podnosić wartość przedsiębiorstw. To, że ponad 60 proc. firm deklaruje, że będzie dalej inwestować za granicą, a 30 proc. mówi, że rozważa otwarcie działalności za granicą świadczy o tym, że mamy do czynienia z nowym zjawiskiem, z polską ekspansją kapitałową za granicą" - ocenił wyniki badania podczas poniedziałkowej konferencji prasowej prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) Sławomir Majman.

Badanie "Bezpośrednie inwestycje zagraniczne polskich przedsiębiorstw" zostało przygotowane przez wydział nauk ekonomicznych i zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

"Wzięły w nim udział 102 przedsiębiorstwa, które realizowały około 300 projektów inwestycyjnych. 70 proc. tych firm posiadało polski kapitał" - stwierdził profesor Włodzimierz Karaszewski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Autorzy badania wskazali, że głównym kierunkiem ekspansji polskich firm były kraje należące do "starej" Unii Europejskiej, m.in. Szwajcaria, Luksemburg oraz Holandia. Zainteresowanie polskich inwestorów budziły też Czechy, Wielka Brytania oraz Litwa.

Wśród powodów, dla których polskie firmy decydowały się na ekspansję do tych krajów, są m.in.: zdobycie nowych rynków zbytu, wzrost wartości przedsiębiorstwa, bliskość tych rynków oraz poszukiwanie nisz na rynku.

Z badania wynika, że 60,8 proc. badanych firm stwierdziło, że zamierza rozwijać obecnie posiadane za granicą spółki. 31,4 proc. deklaruje, że chce otwierać spółki lub oddziały. Tylko 29,4 proc. badanych firm, które zainwestowały za granicą, nie przewiduje żadnych zmian, a zaledwie 7,8 proc. chce się wycofać z tych inwestycji.