Kilkanaście milionów złotych zamierza wydać Polska Grupa Energetyczna na promocję energii atomowej w Polsce – ujawniła wczoraj Marzena Piszczek, wiceprezes PGE EJ1, spółki odpowiedzialnej za budowę elektrowni jądrowej.

Firma ogłosiła właśnie przetarg na przeprowadzenie kampanii medialnej. Zainicjował ją wczoraj prezes PGE Tomasz Zadroga, który ogłosił uruchomienie strony internetowej Swiadomieoatomie.pl. Inicjatywa PGE jest związana ze spadającym poparciem dla energetyki atomowej w Polsce. W sierpniowym badaniu OBOP 51 proc. badanych opowiedziało się przeciwko budowie w Polsce siłowni jądrowych.

Tymczasem harmonogram prac związanych z uruchomieniem w Polsce programu atomowego staje się coraz bardziej napięty. Do końca roku PGE ma ogłosić przetarg na dostarczenie technologii do elektrowni. W tym samym terminie mają być przedstawione trzy ewentualne lokalizacje inwestycji.

Firma, która zbuduje w Polsce elektrownię atomową, ma zostać wybrana do końca 2013 r. Prąd ma popłynąć z niej w 2020 r. Inwestycja ma kosztować 35 – 50 mld zł. W konsorcjum, które będzie budować siłownię, PGE obejmie przynajmniej 51 proc. udziałów. Na pozostałe 49 proc. spółka szuka partnerów.

Zdaniem Tomasza Zadrogi uruchomienie elektrowni jądrowej jest jedynym sposobem na zapobiegnięcie ograniczeniom w dostawach prądu.

Ale inwestycji wymagają także sieci przesyłowe. Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na prąd, w ciągu najbliższych 10 lat Polska musi na ten cel wydać około 200 mld zł.