Operatorzy platform satelitarnych mają ponad 6 mln abonentów i są pod tym względem największymi dostawcami usługi płatnej telewizji, wynika z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Operatorzy kablowi mają ok. 4,6 mln abonentów, wynika z raportu, który został przygotowany w trakcie badania umowy przejęcia Aster przez UPC.

"Usługi dostarczania płatnej telewizji świadczą satelitarne platformy cyfrowe, operatorzy kablowi oraz IPTV. Największą ilość abonentów (ponad 6 mln) posiadają operatorzy cyfrowych platform satelitarnych – to ok. 60% użytkowników płatnej telewizji. Zauważyć można dynamiczny wzrost liczby osób korzystających z tych usług. W 2009 roku ich liczba wyniosła prawie 2,7 mln więcej niż dwa lata wcześniej.

Platformy cyfrowe: Liczą się cztery firmy

W Polsce działają cztery podmioty świadczące usługi dostępu do płatnej telewizji satelitarnej. Są to: Canal+ Cyfrowy (operator platformy Cyfra+), Cyfrowy Polsat, ITI Neovison (właściciel Telewizji N i Telewizji na kartę) oraz Telekomunikacja Polska. Obecnie największą satelitarną platformą cyfrową w Polsce jest Cyfrowy Polsat, który wyprzedza Cyfrę+" - czytamy w komentarzu do raportu.

Pod koniec sierpnia prezes Cyfrowego Polsatu Dominik Libicki informował, że liczba klientów usługi płatnej telewizji spółkiprzekroczyła 3,5 mln. Na koniec II kw. spółka miała 3,47 mln abonentów.

Telewizje kablowe - 4,6 mln klientów

"Niewielu mniej abonentów posiadają telewizje kablowe. Z ich usług korzysta ok. 4,6 mln osób, a polski rynek jest trzecim co do wielkości w Europie. Działa na nim ponad 600 operatorów, jednak zgodnie z danymi Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej ponad 60% rynku należy do czterech największych operatorów" - czytamy dalej w raporcie UOKiK.

Platformy satelitarne w ofensywie

Według regulatora rynku, sieci kablowe notują znacznie mniejszy wzrost liczby abonentów, niż platformy satelitarne. Spowodowane jest to przede wszystkim wysokimi kosztami budowy sieci kabli niezbędnych do odbioru telewizji. Ogranicza to działalność kablówek głównie do miast i budownictwa wielorodzinnego. Rynki dużych miast są już w dużym stopniu spenetrowane, czego nie da się raczej jeszcze powiedzieć o wsiach i małych miejscowościach, gdzie prowadzą ekspansję platformy cyfrowe.

Innym problemem jest blokowanie dostępu części operatorów do niektórych budynków. UOKiK poinformował też, że najmniej rozpowszechnionym sposobem odbioru płatnej telewizji jest IPTV. W 2009 roku czterech ponadregionalnych operatorów kablowych świadczyło tego typu usługi. Powodem małej popularności tych usług, zdaniem badanych podmiotów, są m.in. wysokie koszty budowy niezbędnej infrastruktury i silne nasycenie rynku przez inne sposoby nadawania programów oraz problemy z zabezpieczeniem treści programowych.

We wrześniu UOKiK zgodził się na przejęcie Astera przez UPC Polska, pod warunkiem odsprzedaży przez spółkę części sieci w Warszawie i Krakowie. Dla kolejnych decyzji UOKiK znaczenie może mieć przyjęty w raporcie wniosek, iż wszyscy operatorzy płatnej telewizji stanowią jeden rynek pod względem produktowym. "Dostarczanie pakietów programów telewizyjnych do użytkownika końcowego przez operatorów satelitarnych platform cyfrowych, operatorów kablowych oraz operatorów korzystających z innych środków transmisji należy zaliczyć do tego samego rynku właściwego. Konsument bowiem otrzymuje porównywalną usługę niezależnie od typu zastosowanej technologii" - czytamy we wniosach do raportu.