Radosław Stępień, wiceminister infrastruktury: Liczę na to, że koncesjonariusz wpadnie na to, że opłaty za przejazd ciężarówek między Nowym Tomyślem a Koninem trzeba zmniejszyć

Stępień odpowiadał dziś w Sejmie na pytania posłów PO i PiS, dotyczące wysokości opłat na A2. Opłaty na odcinku zarządzanym przez spółkę Autostrada Wielkopolska należą do najwyższych w Europie. Samochody ciężarowe, jeżdżą pobliską drogą nr 92, aby uniknąć opłat. Uciążliwość przenosi się na okolicznych mieszkańców.

Stawka e-myta na tej trasie przekracza 1 zł za kilometr, wobec 0,8 zł za przejazd A4 i 0,48 zł - na A1.

Ministerstwo zwracało się do koncesjonariusza, wskazując na odpływ ruchu na drogi krajowe i odpływ klientów. Elektroniczny system poboru opłat działa dopiero niecały miesiąc, więc na razie nie da się ocenić, ilu kierowców rzeczywiście zrezygnowało z przejazdu A2.

Od 1 lipca zlikwidowano winiety dla samochodów ciężarowych i za przejazd wybranymi odcinkami dróg, kierowcy płacą e-myto. Elektroniczna opłata nie obowiązuje na autostradach koncesyjnych (A1 Gdańsk-Grudziądz, A4 Kraków-Katowice i A2 Nowy Tomyśl-Konin), gdzie kierowcy płacą na bramkach.