"Pora na pomidora" - pod takim hasłem rozpoczęła się promocja polskich warzyw. Kampanię BezpieczneWarzywa.pl, promującą polskie produkty, zainaugurował w piątek w Warszawie minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki.

Sawicki podkreślał podczas inauguracji programu, że polskie warzywa i owoce są bezpieczne i smaczne. Promocja ma odbudować zaufanie do tych produktów, po załamaniu sprzedaży, spowodowanej falą zakażeń bakterią E.coli w Niemczech.

W Warszawie na Krakowskim Przedmieściu można było spróbować świeżych pomidorów wielu gatunków z polskich upraw. W powietrze poleciało kilkadziesiąt czerwonych balonów z hasłem "Pora na pomidora".

Szefowie inspekcji rolnych - Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych podkreślali podczas inauguracji programu, że walory zdrowotne warzyw i owoców potwierdzają prowadzone przez nich systematyczne badania. Doraźna kontrola jakości handlowej świeżych warzyw, przeprowadzona po informacjach o zagrożeniu bakteriami E.coli, nie wykazała większych nieprawidłowości. Jedynie 6 proc. skontrolowanych partii nie miało informacji o kraju pochodzenia świeżych warzyw lub owoców albo podawało błędną informację - podał szef IJHARS.

Dziennikarze pytali ministra, czy to dobry czas na promocję, skoro warzyw na rynku jest dużo i nie ma na nie zbytu. Sawicki odpowiedział, że chodzi o rozszerzenie popytu. "Nie sadzę, żeby na naszym rynku była nadpodaż. Moim zdaniem spożycie warzyw i owoców w Polsce jest zbyt małe" - powiedział. "Trzeba przypominać konsumentom, że o tym, jak żyjemy, świadczy to, co jemy" - dodał. Pytany, które z polskich warzyw uważa za najlepsze, odpowiedział: "świeży ogórek, prosto z ogródka, posolony, bez obierania".

Z danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wynika, że w 2010 r. każdy Polak spożył średnio ok. 59 kg warzyw i 41 kg owoców i ich przetworów. W 2002 r. było to ponad 64 kg warzyw i blisko 49 kg owoców. Wciąż jemy mniej owoców i warzyw niż mieszkańcy innych krajów Unii Europejskiej. W konsumpcji warzyw jesteśmy na 10. miejscu w UE, a w spożyciu owoców zajmujemy przedostatnie miejsce - podali organizatorzy kampanii.

Z badań wynika, że z owoców najbardziej lubimy jabłka i owoce południowe - cytrusy i banany. Wśród warzyw najpopularniejsze są pomidory, ogórki, kapusta i marchew.

Informacje o kampanii zawiera strona internetowa bezpiecznewarzywa.pl. Można tam znaleźć informacje o bezpieczeństwie i jakości warzyw i owoców czy zasadach przygotowania świeżych produktów do spożycia. Można też skontaktować się z ekspertem, który odpowie na pytania dotyczące bezpieczeństwa żywności.

Happeningi promujące polskie warzywa i owoce zaplanowano latem w Krynicy Zdrój, Gnieźnie, Mielnie, Szczytnie, Koninie podczas imprez Lata z Radiem. Ostatnia z zaplanowanych imprez odbędzie się 25 września w Spale, podczas Dożynek Prezydenckich.

Kampania została sfinansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Jej organizatorem jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych. Wspierają ją Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych i Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa.