Rząd udzieli gwarancji spłaty kredytu zaciągniętego przez PKP Intercity na zakup 20 szybkich pociągów Pendolino - zdecydowała we wtorek Rada Ministrów. Przewoźnik kupił nowoczesne składy w maju br.

PKP Intercity kupiło pociągi od konsorcjum, którego liderem jest włoski Alstom. Umowę podpisano 30 maja. Przewoźnik ma trzy miesiące na wpłacenie zaliczki. Wartość kontraktu to 665 mln euro. Obejmuje on dostawę 20 pociągów, które mogą rozwijać prędkość do 250 km/godz., budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

Połowa pieniędzy na zakup pociągów ma pochodzić z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, a reszta z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego - kredyt ten musiał otrzymać rządowe gwarancje. Jak poinformowało we wtorek Centrum Informacyjne Rządu, gwarancja Skarbu Państwa obejmie 80 proc. kredytu i 80 proc. odsetek i innych kosztów związanych z kredytem, do maksymalnie ok. 215 mln euro. Gwarancja wygaśnie 25 lutego 2026 r., natomiast kredyt ma być spłacony rok wcześniej - do 25 lutego 2025 r.

"Projekt zasługuje na wsparcie w postaci gwarancji Skarbu Państwa, ponieważ zakup nowoczesnych pociągów wiąże się z modernizacją korytarza kolejowego E65, który jest jednym z najważniejszych ciągów komunikacyjnych w Polsce i Europie Środkowej (w relacji północ - południe). Poza tym na projekt ten będzie można pozyskać bezzwrotne środki pomocowe z UE (ok. 50 proc. kosztów)" - napisano w komunikacie CIR.

Jak poinformowała we wtorek rzeczniczka PKP Intercity Małgorzata Sitkowska, umowa o finansowanie zakupu 20 składów pomiędzy spółką a EBI została podpisana w poniedziałek. "Złożony został również wniosek o dofinansowanie projektu (z funduszy unijnych - PAP) do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (...). Podpisanie umowy o dofinansowanie inwestycji planowane jest w najbliższych tygodniach. Zawarcie tych umów zakończy proces pozyskiwania środków na zakup pociągów zespołowych, których wartość szacowana jest na 400 mln euro" - poinformowała rzeczniczka.

Nowymi pociągami pasażerowie będą mogli pokonać trasę Warszawa - Gdańsk w 2 godz. 30 min. (obecnie 5 godz. 10 min.) trasę Warszawa - Kraków w 2 godz. 15 min. (teraz 2 godz. 53 min), Warszawa - Katowice w 2 godz. 10 min (obecnie 2 godz. 41 min.), natomiast z Krakowa do Gdańska przejadą w 4 godz. 55 min. (obecnie 8 godz. 20 min).

Aby było to możliwe, kolejarze muszą skończyć remont linii E65, po której mają jeździć Pendolino. Od kilku lat linia jest remontowana, w wielu miejscach obowiązują ograniczenia prędkości, miejscami ruch odbywa się wahadłowo. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka PKP PLK zapewnia, że do 2014 r., kiedy Pendolino mają wyjechać na tory, znaczna część remontów będzie zakończona.

Pociągi kupione przez PKP Intercity nie będą miały tzw. "wychylnego pudła" - to technologia konstrukcji nadwozia pociągu, która umożliwia szybsze pokonywanie zakrętów. Według władz przewoźnika, technologia ta pozwalałaby pokonywać trasę Warszawa - Gdynia o 12 minut szybciej niż pociąg bez wychylnego nadwozia, trasę Warszawa - Kraków o 5 minut, a czas przejazdu między Warszawą a Katowicami byłby taki sam. Koszt zakupu takich pociągów i ich utrzymania byłby jednak o 8-10 proc. wyższy