Sprzedaż urządzeń siada – alarmuje firma badawcza IDG. Nakręcić miała ją współpraca z operatorami komórkowymi, ale z danych z amerykańskiego rynku wynika, że jest z tym słabo. Również w Polsce sprzedaż rośnie wolno.
Na dniach w ofercie operatora komórkowego T-Mobile pojawi się kolejny tablet – Acer Iconia 501 z modułem 3G do korzystania z mobilnego internetu. Producent zabiegał o to od dawna, bo sprzedaż za pośrednictwem operatorów komórkowych pozwala szybko pozyskać wielu klientów. Sieci oferują urządzenia po niskich cenach, bo użytkownicy zobowiązują się do płacenia abonamentu za internet.
Tą samą drogą pójdzie Asus, który swój tablet pozwalający na korzystanie z mobilnego internetu w technologii 3G chce wprowadzić w czwartym kwartale. W połowie lipca z dwoma nowymi modelami Galaxy Tab ruszy do sprzedaży Samsung, którego pierwszą wersję znaleźć można w ofercie wszystkich czterech sieci komórkowych.
– To jedyny sposób sprzedaży tabletu na masową skalę – tak tłumaczy współpracę z operatorami Juliusz Niemotko, szef Acera w Polsce.

Gorsze nastroje

Niemotko przyznaje: sprzedaż tabletów w Polsce nie idzie tak gładko, jak pierwotnie zakładano. GfK Polonia szacował dotychczas, że w tym roku producenci mogą sprzedać co najmniej 100 tys. tego typu urządzeń. Dziesięciokrotnie więcej niż rok wcześniej. To nakręciło optymizm producentów. Ale do czasu. Niektórzy zaczynają wątpić w tak dobre prognozy. – Ambitnie zakładaliśmy, że sprzedamy w tym roku co najmniej 40 tys. tabletów. Teraz celuję raczej w 10 tys. – mówi „DGP” Juliusz Niemotko.
– Tabletów sprzedaje się coraz więcej, ale trudno zakładać, że w Polsce ich sprzedaż osiągnie 100 tys. sztuk, ponieważ wciąż jest niewiele rozwiązań dla biznesu przygotowanych przez firmy trzecie – mówi Adam Getka, menedżer Samsung Electronics Polska.
Jedynie Asus jest lepszej myśli. – To całkiem realne szacunki – mówi o prognozie 100 tys. tabletów Bartosz Jeziorański, szef Asusa w Polsce.
Pogorszenie nastrojów producentów to zjawisko globalne. Niepokojące informacje przyniósł najnowszy raport firmy badawczej IDG, z którego wynika, że sprzedaż tabletów z modułem 3G, pozwalającym na korzystanie z mobilnego internetu, idzie kiepsko. To zła wiadomość dla operatorów i producentów, którzy uważali, że możliwość korzystania z mobilnego internetu na tablecie będzie zachęcała do kupna. – To fałsz. Nikt nie chce płacić za internet na tablecie – mówi Bob O’Donnell, analityk IDG.
Według niego z tego powodu setki tysięcy takich urządzeń zalegają w magazynach operatorów w Stanach Zjednoczonych. Klienci chętniej wybierają tablety z dostępem tylko do bezprzewodowych sieci WiFi. Takie wersje urządzeń – czy iPada, czy jego konkurentów – są najtańsze. Ale zdaniem IDG wielu klientów wybiera je, bo nie chce ponosić dodatkowych kosztów transmisji danych, skoro już opłaca pakiety internetowe na komórkach. – Tablet to urządzenie, któremu bliżej do komputera. Częściej siedzi się z nim tam, gdzie jest po prostu darmowa sieć – podkreśla analityk IDG.

Lepszy smartfon

– Cóż, powiedzmy sobie szczerze, tablet nie jest ekranem pierwszej potrzeby. A jeśli nie, to i akceptacja klientów dla wysokich cen jest mniejsza – komentuje Juliusz Niemotko z Acera. Tak samo uważa Wojciech Jabczyński, rzecznik Grupy TP, do której należy Orange. – Tablety nie są urządzeniami tak niezbędnymi jak telefony i nie są takim hitem sprzedaży jak smartfony – dodaje.
Potwierdzają to liczby. Według szacunków Aegis Media w tym roku Polacy kupią aż 5,4 mln smartfonów, czyli 54 razy więcej niż prognozowana sprzedaż dotykowych komputerów.
Analitycy podkreślają, że słaba sprzedaż tabletów 3G może zmusić sieci komórkowe Plus, Orange, T-Mobile i Play do szukania nowych sposobów na zwiększanie przychodów z transmisji danych. Może to także stać się problemem dla wydawców prasy, którzy wiązali swoją przyszłość z tym kanałem dystrybucji treści. Doświadczenia wydawców zachodnich takich jak Conde Nast (w którego portfolio są m.in. „Wired” czy „New Yorker”), pokazują, że po początkowym entuzjazmie sprzedaż wydań na tablety spada. Wolniejsze tempo sprzedaży urządzeń tylko utrudni przechodzenie wydawców do cyfrowego świata.
Niektórzy operatorzy w Polsce uspokajają jednak, że przyszłość nie musi wyglądać aż tak źle. – Dane z USA nie są wyrocznią, bo tam dostępność WiFi jest duża. W Polsce jest inaczej – mówi jeden z operatorów. Spokojny o sprzedaż tabletów 3G jest Samsung. – W Polsce najwięcej nabywców znajdują tablety wyposażone w komórkowy moduł 3G. Trudno zakładać, że nagle rynek straci zainteresowanie tabletami 3G i skupi się wyłącznie na modelach WiFi – klienci coraz lepiej orientują się w ofercie operatorów i wybierają dla swoich tabletów specjalne taryfy internetowe – uważa Adam Getka z Samsunga.