Najlepiej znaną firmą deweloperską na stołecznym rynku mieszkaniowym jest J.W. Construction Holding, a agencją nieruchomości – Bracia Strzelczyk Nieruchomości.
Ranking Mieszkaniowa Marka Roku został opracowany przez firmę Nowy Adres, która za pośrednictwem instytutu badawczego FYI przeprowadziła ponad 1500 wywiadów z mieszkańcami pięciu największych aglomeracji Polski: Warszawy, Krakowa, Poznania, Wrocławia oraz Trójmiasta. Respondenci w wieku 25 – 60 lat zostali zapytani o znajomość spontaniczną oraz wspomaganą marek w czterech kategoriach: firma deweloperska, agencja nieruchomości, bank udzielający kredytów hipotecznych oraz pośrednik finansowy.
Ranking powstał na podstawie wyników badania znajomości spontanicznej. Najlepiej rozpoznawalny deweloper na rynku warszawskim, J.W. Construction Holding, otrzymał ponad 55 proc. głosów. Drugie miejsce zajął Dom Development (blisko 37 proc.), a trzecie Budimex Nieruchomości (około 17 proc.). W kategorii najlepiej rozpoznawalna agencja nieruchomości zatriumfowali znani warszawiakom od lat – Bracia Strzelczyk Nieruchomości (42,4 proc. głosów) przed agencją AD. Drągowski (26,1 proc.) oraz najmłodszą w tym towarzystwie firmą Metrohouse & Partnerzy (16,5 proc.).
O ile znajomość firm deweloperskich i agencji nieruchomości była sprawdzana na rynkach lokalnych, rozpoznawalność banków udzielających kredytów hipotecznych i pośredników finansowych sprawdzono w skali całego kraju. W tej pierwszej kategorii wygrał bank PKO BP (aż 76,8 proc. głosów) przed BZ WBK (50,2 proc.) i Bankiem Pekao (47,5 proc.).
Z kolei w kategorii pośredników finansowych pierwsze miejsce zajął Open Finance (43,8 proc.) ze sporą przewagą nad Expanderem (około 23 proc. wskazań). Trzecie miejsce z blisko 6-procentową rozpoznawalnością zajął DK Notus.
– Nasz ranking pokazuje, że choć najbardziej rozpoznawalne są firmy z długą tradycją i wieloletnim doświadczeniem, to młodsi i mniejsi gracze mogą zaistnieć w świadomości przeciętnego klienta. Choć wysokość nakładów na reklamę na pewno ma znaczenie, według mnie najlepiej rozpoznawalne marki to te, które są najlepiej oceniane przez klientów i przez nich polecane. Bo komu uwierzymy szybciej: wynajętemu aktorowi z reklamy czy kuzynowi lub przyjaciółce, którzy kupili wymarzone mieszkanie od danego dewelopera i są bardzo zadowoleni z tego zakupu? – mówi Katarzyna Cyprynowska, prezes Nowy Adres i pomysłodawczyni rankingu.