Nowa technologia ułatwia życie nie tylko klientom, lecz także sklepom czy punktom usługowym. Przyspiesza obsługę, upraszcza każdą transakcję płatności, poprawia wizerunek
Karty z funkcjonalnością zbliżeniową typu PayPass systemu Mastercard czy payWave wydawane przez Visę są wygodną, szybką i bezpieczną alternatywą dla gotówki. To sposób zapłaty za codzienne zakupy o niskiej wartości (do 50 złotych) – zajmujący nie więcej niż ułamek sekundy i łączący zalety kart z mikroprocesorem z technologią łączności bezprzewodowej bliskiego zasięgu.
Przy płatności zbliżeniowej nie ma potrzeby podawania karty sprzedawcy, przeciągania jej przez czytnik, wprowadzania kodu PIN czy składania podpisu na wydruku potwierdzenia. Wystarczy jedynie zbliżyć kartę do specjalnego czytnika.

Rosnąca popularność

W tej chwili 13 polskich banków wydaje kary zbliżeniowe Visy, a kilkanaście kolejnych przygotowuje się do wprowadzenia na rynek swoich kart z dodatkową funkcją płatności zbliżeniowych Visa payWave. – Dzięki masowemu wydawaniu kart zbliżeniowych Visa, których liczba w Polsce przekroczyła już 3,3 mln, przyjmowanie kart staje się atrakcyjne dla coraz mniejszych sklepów, w których realizowane są drobne zakupy – mówi Jakub Kiwior, dyrektor Visa Europe. – Szacujemy, że obecnie około 40 proc. terminali z czytnikami zbliżeniowymi obsługującymi płatności zbliżeniowe Visa jest zainstalowanych w sklepach należących do sieci ogólnopolskich, liczących co najmniej 30 sklepów. Pozostałe 60 proc. funkcjonuje w placówkach handlowych firm prowadzących pojedyncze sklepy lub ich niewielką liczbę – dodaje Jakub Kiwior.
Dynamika popularyzacji kart zbliżeniowych jest imponująca. Jeszcze rok temu można było nimi płacić w ponad 5 tys. punktów wyposażonych w odpowiednie terminale.
Obecnie karty zbliżeniowe Visa są już akceptowane w ponad 22 tys. terminali zainstalowanych zarówno w sieciach ogólnopolskich, jak i w mniejszych przedsiębiorstwach detalicznych, prowadzących jeden lub kilka sklepów. Ta liczba stale się podnosi dzięki programowi „Kartą Visa zapłacisz wszędzie”. W ciągu najbliższych pięciu lat – jak informuje Visa Polska, liczba terminali osiągnie liczbę 200 tys.

Dominują sklepy

Czytniki pojawiły się m.in. w sklepach Bomi i Ultimate Fashion.
We Wrocławiu w 600 autobusach zamontowano już czytniki do płatności zbliżeniowych, dzięki czemu można kartą płacić za kupowane bilety. Podobne rozwiązanie, na mniejszą skalę, stosowane jest też w Warszawie. Kończy się proces instalacji czytników w sieciach Rossmann, Almi Decor, Flo i w Euro Aptece.
Logo Visa payWave widnieje m.in. na punktach Żabka, Coffee Heaven oraz McDonald’s, Empik, Multikino, perfumeriach Douglas, delikatesach Bomi i Mini-Europa, sieci Euro-Apteka, stacjach paliw Shell.
Karta Visa payWave jest akceptowana w większej liczbie punktów handlowo-usługowych, co wynika z tego, że na rynku funkcjonuje więcej kart tego typu. Listę konkretnych sklepów wyposażonych w czytniki kart Visa payWave można znaleźć na stronie www.visa.pl.
Są duże szanse na zwiększenie liczby czytników kart zbliżeniowych instalowanych w polskich sklepach. Stanie się tak w miarę rozwoju popularności nowej technologii wśród klientów i obniżania wygórowanych prowizji, które obecnie sklepy muszą płacić bankom.
Szacuje się, że do końca roku liczba punktów akceptujących karty zbliżeniowe wzrośnie do 40 tys.
Istotne jest to, że zbliżeniowość to dodatkowa funkcjonalność, która może być dodana do kart Visa różnego typu: debetowych, kredytowych czy przedpłaconych. Zbliżeniowa karta Visa nie musi być dodatkową, kolejną kartą w portfelu. Użytkownik takiej karty ma po prostu więcej możliwości zapłacenia za jej pomocą: w terminalach tradycyjnych i terminalach wyposażonych w czytniki zbliżeniowe.
Korzyści dla sprzedawcy
Płatności zbliżeniowe to korzyści nie tylko dla użytkowników kart Visa z taką dodatkową funkcjonalnością – ale też dla właścicieli i pracowników placówek handlowo-usługowych. Wśród podstawowych korzyści są m.in.:
● krótsze kolejki,
● szybsza obsługa i większe zadowolenie klientów,
● mniejsze ryzyko i koszty związane z obsługą gotówki,
● potencjalnie: większe obroty (więcej klientów mogących dokonać drobnych zakupów pomimo braku gotówki w portfelu).
Jak wejść do systemu
Aby zacząć akceptować płatności dokonywane zbliżeniowymi kartami Visa, wystarczy, że przedsiębiorca skontaktuje się z jedną z firm obsługujących tę formę płatności:
● Elavon
● eService
● First Data Polska
● Kredyt Bank
● Polskie ePłatności
● SIX Pay