BBC Worldwide, globalny nadawca kanałów tematycznych, otwiera polski oddział, z którego będzie kierował stacjami w całym regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Brytyjczycy zapowiadają ostrą walkę o nasz rynek.
BBC Worldwide to gigant telewizyjny. Brytyjczycy zapowiadają zwiększenie inwestycji w ofertę programową i poszerzenie kręgu odbiorców swoich kanałów.
– Polska to dla nas kluczowy rynek, z którego będziemy kierować naszymi działaniami w regionie Europy Środkowej i Wschodniej – mówi „DGP” Jana Bennett, prezydent Worldwide Networks i Global iPlayer w BBC Worldwide, odpowiedzialna za kanały tematyczne nadawcy w ponad 100 krajach, a także za rozwój platformy internetowej iPlayer.

Oddział w Warszawie

Pierwszy krok, który ma umocnić pozycję BBC w Polsce, to uruchomienie oddziału w Warszawie. Na jego czele stanie polski menedżer Jacek Koskowski, który 16 maja obejmie stanowisko dyrektora generalnego BBC Worldwide Channels na region Europy Środkowo-Wschodniej. Przed przejściem do BBC był dyrektorem pionu kanałów tematycznych telewizji Polsat. Wcześniej pracował też dla Discovery, MTV i Eurosport, był również prezenterem Radia Zet. – Jego zadaniem będzie rozbudowa zespołu, a także zarządzanie kanałami BBC Worldwide i dystrybucja portfolio kanałów BBC na polskim rynku – mówi Jana Bennett. Dodaje, że sprzedażą czasu reklamowego dalej będzie się zajmować spółka AtMedia, największy broker reklamy w kanałach tematycznych.
BBC Worldwide to biznesowe ramię brytyjskiego nadawcy BBC, znanego głównie z kanału informacyjnego BBC World News. Komercyjna część odpowiada za produkcję kilkunastu kanałów na czele z BBC Entertainment, BBC Knowledge, BBC Lifestyle, BBC HD i BBC Cbeebies. Ta piątka (plus informacyjny BBC World News), stanowiąca trzon międzynarodowego portfolio nadawcy, dostępna jest na polskim rynku za pośrednictwem kablówek oraz platform satelitarnych: n i Cyfra+.
– W naszym zasięgu jest obecnie 3,5 mln gospodarstw domowych. Naszym celem w tym roku jest rozwój oferty programowej i dalsze zwiększanie zasięgu – dodaje Jana Bennett. Przyznaje, że nadawca chciałby wrócić do oferty Cyfrowego Polsatu, docierającego do ponad 3,4 mln gospodarstw domowych. Największa platforma w Polsce miała kanały BBC na wyłączność do lutego tego roku. Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu, nie przedłużył umowy z BBC, bo nadawca postawił zbyt wygórowane żądania finansowe. – Prowadzimy rozmowy, by ponownie znaleźć się w ofercie operatora – mówi Jana Bennett.

Coraz więcej kanałów

BBC zwiększa inwestycje na rynku kanałów tematycznych, na którym walczą polscy nadawcy na czele z TVN, Polsatem i TVP, oraz globalni giganci – Discovery Communication, Viacom, NBC Universal, The Walt Disney Company, Fox czy HBO. Wszyscy zapowiadają w tym roku inwestycje.
Wojciech Kowalczyk, dyrektor marketingu firmy AtMedia, twierdzi, że duże grupy mediowe coraz chętniej inwestują w Polsce. – Widać to głównie po większej liczbie polskich produkcji w ofercie zagranicznych nadawców – mówi Kowalczyk. Według niego to efekt szybkiego rozwoju naszego rynku kanałów tematycznych. W I kwartale oglądalność stacji tematycznych, których w Polsce jest już ponad 160, wzrosła o kolejne 6 proc., odbierając widzów czterem największym stacjom ogólnopolskim: TVN, Polsatowi i dwóm kanałom telewizji publicznej. AtMedia szacuje, że do końca roku ich udział w rynku reklamy telewizyjnej wzrośnie z obecnych 16 do 20 proc. Oznacza to, że na koniec tego roku reklamodawcy wydadzą w stacjach tematycznych około 800 mln zł.
By mieć jak największy udział w tym torcie, BBC musi zwiększyć oglądalność. W pierwszym kwartale, według danych Nielsen Audience Measurement, miejsca w pierwszej piątce zajmują TVP Info, TVN24, Disney i Cartoon Network.
Jana Bennett mówi, że ostra walka o widzów zacznie się już dziś: BBC Entertainment zaplanowało 24-godzinny program z uroczystości zaślubin brytyjskiego księcia Williama. By przyciągnąć widzów, w programach BBC pojawi się więcej najnowszych produkcji nadawcy, które dostępne są tylko w Wielkiej Brytanii. Jana Bennett nie wyklucza również przejęć na naszym rynku, zapowiada inwestycje w polskie produkcje oraz rozszerzanie oferty HD.
Konieczna koncesja
By wejść na polski rynek z kanałem tematycznym, dostępnym za pośrednictwem operatorów kablowych czy satelitarnych, nadawca musi mieć odpowiednią koncesję. Zgodnie z prawem może się o nią ubiegać w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji, co zrobiła większość stacji obecnych na polskim rynku.
Nie jest to jednak jedyna możliwość, by uruchomić stację tematyczną. Nadawca chcący docierać do widzów drogą satelitarną może zwrócić się o koncesję do regulatora w innym kraju Unii Europejskiej. Dotychczas większość zagranicznych nadawców korzystała w takim celu z OFCOM, czyli brytyjskiego odpowiednika KRRiT. W taki sposób na polskim rynku nadawała na przykład MTV Networks Polska. Nadawca dwa lata temu zwrócił się o kolejną koncesję do czeskiego regulatora RRTV.
Na czeskiej koncesji nadają swoje kanały także Kino Polska, Disney XD, HBO czy Filmbox.