W pierwszym kwartale Telekomunikacji Polskiej nie udało się zatrzymać spadku liczby użytkowników Neostrady
Maciej Witucki, prezes Grupy TP, dał wczoraj słowo: w drugim półroczu spółka zanotuje „widoczny wzrost” sprzedaży szerokopasmowego internetu. Magnesem ma być usługa w sieci VDSL2, dzięki której TP oferować będzie internet o szybkości 40 – 80 Mb/s razem z nową ofertą telewizyjną dostarczaną w ramach umowy z platformą n. Spółka zacznie oferować te usługi w tym kwartale.
Obietnica Macieja Wituckiego to reakcja na zastrzeżenia analityków, według których w I kwartale TP ponownie pokazała spadek liczby klientów Neostrady. Ubyło ich 6 tys., i to mimo że spółka obniżyła ceny usługi.
– Neostrada jest najsilniej atakowana przez konkurencję. Poza tym I kwartał nie jest najlepszym okresem sprzedaży – tłumaczył Maciej Witucki. Dodał, że firma skupi się na silnym wspieraniu sprzedaży szerokopasmowego internetu dopiero w drugim półroczu.
Szef TP tłumaczył też wczoraj, że przecenione w ubiegłym roku pakiety o prędkościach 6, 10 i 20 Mb/s stanowią dziś już 40 proc. nowych aktywacji. W sumie cała grupa TP, w skład której wchodzi też sieć komórkowa Orange, pozyskała 11 tys. nowych klientów dostępu do sieci, do czego przyczyniła się głównie sprzedaż usługi Freedom w technologii CDMA.
Firma pokazała za I kwartał wyniki finansowe zgodne z wcześniejszymi zapowiedziami. Przychody były niższe o 3,7 proc. niż przed rokiem i wyniosły 3,73 mld zł. O 5,3 proc. do 1,345 mld zł skurczyła się EBITDA, czyli zysk operacyjny przed odliczeniem amortyzacji. Zysk wyniósł 189 mln zł. Wolne przepływy gotówkowe – wskaźnik ważny dla spółki i inwestorów – wyniosły 398 mln zł i były 14,2 proc. niższe niż przed rokiem. Lokomotywą wzrostu spółki w I kw. był Orange. Sieć pozyskała 88 tys. nowych klientów, zwiększając ich liczbę do 14,42 mln. O 9,5 proc. do 599 tys. wzrosła liczba klientów mobilnego internetu. – Widzimy wyraźny wzrost transmisji danych i wzrost sprzedaży smartfonów – mówi Maciej Witucki. Przychody segmentu komórkowego zwiększyły się o 2,2 proc. do 1,856 mld zł.
Na koniec marca TP miała 577 tys. użytkowników telewizji, z czego trzy czwarte korzysta pakietu darmowego, dodawanego do usługi szerokopasmowej. Maciej Witucki podkreśla jednak, że rośnie liczba klientów wybierających płatne pakiety: przed rokiem stanowiła 15 proc. wszystkich, w tym – już 26 proc.
Według TP w I kwartale wartość całego rynku telekomunikacyjnego wzrosła o 0,6 proc., podczas gdy rok wcześniej skurczyła się o 1,9 proc. Sam rynek komórkowy powiększył się w pierwszych trzech miesiącach o 4,5 proc. Skurczyła się – o 3,7 proc. – telefonia stacjonarna.
michal.fura@infor.pl