Aż 17 nadawców stara się o cztery wolne miejsca na pierwszym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej.
W tym tygodniu członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zbierają się, by przeanalizować wnioski w konkursie na zagospodarowanie czterech wolnych miejsc na pierwszym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. To wiązka częstotliwości, na której nadawane będzie w sumie siedem kanałów cyfrowych. Trzy z nich już zarezerwowane są dla TVP.
– Po uzupełnieniu wniosków przez niektórych chętnych wszystkie są kompletne i już w tym tygodniu członkowie rady zbierają się, by je analizować. Rozstrzygnięcia należy się spodziewać do połowy maja – mówi „DGP” Katarzyna Twardowska, rzeczniczka KRRiT.

Przewaga rozrywki

Konkurs na wolne częstotliwości to skutek przyjętej niedawno przez Sejm ustawy o cyfryzacji. Wśród podmiotów walczących o miejsce na I multipleksie są w większości gracze obecni już na polskim rynku. Największą grupę stanowią nadawcy kanałów muzyczno-rozrywkowych.
Miejsce dla cyfrowego nadawania swojego kanału 4fun.tv chciałaby zdobyć notowana na giełdzie spółka 4fun Media. Jej rywalem są też trzy inne stacje o podobny profilu muzyczno-rozrywkowym. To Eska TV, należąca do Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych Zbigniewa Benbenka, iTV, wchodząca w skład telekomunikacyjnej Grupy MNI, nadające muzykę disco polo Polo TV nadawcy Lemon Records, a także RMF TV, należące do spółki Multimedia. Oprócz nich jest jeszcze publiczny nadawca – Polskie Radio ze swoim kanałem Polskie Radio Czwórka, oraz Machina TV, uruchomiony przez spółkę Platforma Mediowa Point Group, wydawcę m.in. „Wprost” i „Machiny”.

Najwięksi w grze

W konkursie startuje też Telekomunikacja Polska, szukająca miejsca w eterze dla swojego kanału Orange Sport Info, a także największe grupy mediowe: Grupa TVN z kanałem TVN Meteo oraz nadawcy powiązani kapitałowo ze spółkami Zygmunta Solorza-Żaka: informacyjna Superstacja oraz giełdowa ATM Grupa, największy producent telewizyjny w Polsce, w której Solorz-Żak ma 13,5 proc. udziałów, dla kanału ATM Rozrywka TV.
Wśród chętnych są też informacyjno-publicystyczny UTV, której nadawcą jest spółka Stavka powiązana z firmą Besta Film, znaną z produkcji takich pozycji, jak „Plebania”, „Londyńczycy” czy też „Pensjonat pod Różą”, TV Trwam Fundacji Lux Veritas, Tele5 (Mediasat), Next HD firmy Astro, należącej do Ryszarda Krajewskiego, byłego założyciela i udziałowca Superstacji, a także Cable Television Networks, założony przez zrzeszającą branżę kablową Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej, oraz Kino Polska Nostalgia, należący do nadawcy Kino Polska TV.

Trzy platformy

Katarzyna Twardowska tłumaczy, że zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji ocena wniosków polega na ustaleniu stopnia zgodności planów programowych z zadaniami, jakie nakłada ustawa.
– KRRiT sprawdzi, w jakim stopniu proponowany program wzbogaca ofertę programową drugiego multipleksu, na którym są w większości programy uniwersalne. Ważne będzie, czy wnioskodawcy posiadają zabezpieczenie finansowania inwestycji ze względu na koszty przystąpienia do umowy z operatorem technicznym – dodaje Katarzyna Twardowska.
Nadawcy wyłonieni w konkursie będą zobowiązani do emitowania swojego programu bezpłatnie, bez kodowania.
Drugi multipleks naziemnej telewizji cyfrowej, który już działa, zajmują nadawcy prywatni, którzy obecnie nadają analogowo: TVN, Polsat, TVN 7, TV Puls, informacyjno-sportowy Polsat Sport 2, TV 4, TVPuls 2 i młodzieżowy TV 6. Trzeci multipleks, który jest stopniowo uruchamiany, należy do TVP i znajdują się na nim takie kanały, jak TVP 1, 2, Info (wersja regionalna), Kultura i Historia.
Telewizja cyfrowa ma objąć swoim zasięgiem 98 proc. Polski z końcem lipca 2013 r. Wtedy zostanie wyłączony sygnał analogowy.