Telefon do przyjaciela? To niemodne. Lepiej skontaktować się z nim za pośrednictwem serwisu społecznościowego uruchamianego w komórce.
Jak wynika z badań TNS OBOP, Polacy chętnie korzystają z usług dodatkowych, jakie oferują im operatorzy. Prawie jedna czwarta serfuje za ich pośrednictwem w sieci, 15 proc. ściąga muzykę, tyle samo sprawdza w telefonie prognozę pogody. Telefony służą nam za konsole do gier (12 proc.) oraz źródło dostępu do serwisów społecznościowych (7 proc.). – Oferta operatorów i producentów komórek to odpowiedź na szybki tryb życia. Chcemy mieć dostęp do informacji i rozrywki niezależnie od miejsca, gdzie się znajdujemy – komentuje medioznawca Tomasz Płonkowski.
Problem w tym, że wiele osób jest nieświadomych kosztów, jakie pociąga za sobą korzystanie z usług dodatkowych w telefonach. Dotyczy to głównie konkursów SMS-owych, w których udział bierze aż 16 proc. badanych. – Konsumenci często czerpią wiedzę na temat tych usług z reklam, a nie regulaminów, i w efekcie czują się rozczarowani – mówi radca prawny Tomasz Grabarek, ekspert kampanii „Masz komórkę – masz swoje prawa”. Jej celem jest „podnoszenie świadomości społeczeństwa w zakresie korzystania z telefonu komórkowego”. Na żart zakrawa fakt, że inicjatorem projektu jest firma InternetQ Poland – ta sama, która organizowała słynną już loterię Pusty SMS. Właśnie za nią w styczniu tego roku UOKiK nałożył na InternetQ karę w wysokości pół miliona złotych, jako powód podając naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.