Stocznia Gdańsk SA buduje kadłuby dwóch promów pasażersko-samochodowych dla norweskiego armatora Fjord Line AS. W środę odbyło się uroczyste położenie stępki pod pierwszy prom i cięcie blach na drugą jednostkę. Wartość kontraktu wynosi 206 mln euro.

Jak poinformowała rzeczniczka Stoczni Gdańsk SA Aldona Dybuk, nowoczesne promy o długości 170 m, szerokości 27,5 m i nośności 4 tys. DWT będą mogły przewozić 1500 pasażerów i 600 samochodów. Na każdej jednostce znajdzie się 300 kabin z sanitariatami, restauracje, kawiarnie, bary, sklepy wolnocłowe i sale konferencyjne.

Gdański zakład buduje promy w kooperacji z norweską stocznią Bergen Group Fosen, z którą współpracuje od kilku lat. W Gdańsku powstaną kadłuby częściowo wyposażone m.in. w silniki główne, wały napędowe i system rur. W norweskiej stoczni jednostki będą całkowicie wyposażone.

W środę w stoczni rozpoczęło się także cięcie blach na drugi z zamówionych kadłubów.

Zgodnie z kontraktem, pierwszy prom ma być przekazany Norwegom do końca sierpnia br., a drugi - do końca stycznia 2012 r.

Stocznia Gdańsk SA ma opierać swoją działalność na trzech rodzajach produkcji

Zgodnie z planem restrukturyzacji, Stocznia Gdańsk SA ma opierać swoją działalność na trzech rodzajach produkcji: specjalistycznych statkach, wieżach wiatrowych i różnego typu wielkogabarytowych konstrukcjach stalowych. W latach 2010-2012 stocznia planuje zrealizować plany inwestycyjne o wartości ok. 300 mln zł.

W połowie listopada ub. roku w stoczni została uruchomiona pierwsza linia produkująca wieże wiatrowe; jej zdolność produkcyjna wynosi 100 wież rocznie. Obecnie w stoczni realizowany jest kontrakt dla niemieckiej firmy Nordex, potentata w produkcji turbin i kompletnych elektrowni wiatrowych.

W lipcu 2009r. Komisja Europejska zaakceptowała plan restrukturyzacji Stoczni Gdańsk. Zgodnie z decyzją, stocznia nie musiała zwracać pomocy publicznej. Mogła skorzystać z dodatkowej pomocy w wysokości 150 mln zł na spłatę długów. Stocznia zobowiązała się też do zdywersyfikowania produkcji oraz zmniejszenia mocy produkcyjnych i zatrudnienia.

Stocznia Gdańsk SA należy do dwóch akcjonariuszy: spółki Gdańsk Shipyard Group (75 proc.) i Agencji Rozwoju Przemysłu SA (25 proc.). Gdańsk Shipyard Group jest spółką kontrolowaną przez trzech ukraińskich przedsiębiorców będących współtwórcami i współudziałowcami grupy metalurgicznej ISD.