Porty w Gdańsku i w Gdyni mają drugie bezpośrednie połączenie z portami w Wielkiej Brytanii. W nocy z czwartku na piątek wypłynął pierwszy statek Merwedijk należący do spółki Unifeeder, który z portu w Gdyni zabrał do brytyjskich portów trzy kontenery.

Kierownik ds. marketingu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego BCT w Gdyni Michał Kużajczyk poinformował PAP, że połączenie otworzył jeden z największych w Europie przewoźników kontenerów, duńska spółka Unifeeder. Firma rozszerzyła swoją działalność na Europę kontynentalną i Wielką Brytanię.

"Dla portów w Gdyni i Gdańsku taka decyzja jest bardzo korzystna. Do tej pory większość tego typu połączeń z Wielką Brytanią miały jeden lub więcej przystanków w niemieckich lub holenderskich miastach. Utworzenie bezpośredniego połączenia znacznie zmniejsza koszty ponoszone przez operatorów" - napisano w komunikacie BCT.

Prezes BCT Krzysztof Szymborski uważa, że uruchomienie połączenia przyczyni się do zwiększenia liczby klientów w terminalu oraz do rozwoju gospodarki morskiej całego regionu.

Kużajczyk poinformował, że nie wiadomo, ile razy w tygodniu statki będą pływały między brytyjskimi a trójmiejskimi portami. Na tej trasie mają kursować jednostki o pojemności 1000 TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera), mogące zabierać na pokład 600-700 kontenerów.

To już drugie bezpośrednie połączenie Polska - Wielka Brytania. Armator MAcAndrews & Co Ltd obsługuje linię Gdynia - Hull. Przewoźnik korzysta z drugiego gdyńskiego terminala kontenerowego GCT, czyli Gdynia Container Terminal, należącego do grupy Hutchison Port Holdings.

Duńska spółka Unifeeder weszła na brytyjski rynek w 2010 roku i otworzyła nowe trasy żeglugowe między portami w Rotterdamie i Hamburgu a portami na terenie Wielkiej Brytanii - Felixstowe, Immingham, Teesportem, South Shields i Grangemouth. W przyszłym tygodniu Unifeeder ma uruchomić kolejne połączenie: Rotterdam - brytyjskie porty - Rotterdam - Gdańsk, Gdynia.

Unifeeder to jeden z największych operatorów dowozowych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Statki obsługujące linie dowozowe transportują partie towarów z portów oceanicznych do mniejszych portów i odwrotnie; spółka świadczy usługi transportu kontenerów na krótkie odległości. Firma przewozi rocznie ok. 1,4 miliona TEU i notuje ok. 7,5 tys. zawinięć do portów. Posiada oddziały m.in. w Danii, Niemczech, Rosji, Szwecji, Anglii, Belgii, Holandii i Polsce.