Taki wniosek płynie z Plebiscytu na internetowy samochód roku 2010. Wśród aut nowych wygrała go czeska Octavia. Wśród używanych – niemiecki Golf. W zorganizowanym przez grupę Allegro konkursie nie mają znaczenia żadne głosowania czy opinie specjalistów, a brane pod uwagę jest wyłącznie realne zainteresowanie internautów konkretnymi samochodami.

I tak liczba odwiedzin strony Skody Octavii w konfiguratorze dostępnym na stronie MojeAuto.pl przekroczyła w ubiegłym roku 184 tys. Z kolei w wyszukiwarkę aut używanych w serwisie OtoMoto.pl słowo „Golf” wpisywano ponad 1,15 mln razy. Inny Volkswagen – Passat, przegrał ze swoim mniejszym bratem zaledwie o 30 tys. głosów, a zaraz za nim znalazły się dwa modele Audi – A4 i A6. Tymczasem w kategorii aut nowych obok Octavii największym zainteresowaniem cieszyły się Opel Astra oraz Dacia Duster.

– Choć Skoda to praktycznie rzecz biorąc Volkswagen, mimo wszystko wolimy używany samochód, ale uznanej, prestiżowej niemieckiej marki niż zupełnie nowy wyprodukowany w Czechach. Brzmi to irracjonalnie, jednak nasze uprzedzenia do wytworów komunizmu wciąż są żywe. Choć już nieporównywalnie mniejsze niż kilka lat temu – uważa socjolog Jacek Santorski.