Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza skorzystać tzw. "szybkiej ścieżki" przetargowej przy wyborze nowego wykonawcy 21-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce.

Dwa tygodnie temu GDDKiA wypowiedziała kontrakt na budowę tego odcinka autostrady polsko-macedońskiemu konsorcjum firm NDI oraz SB Granit. Powodem były znaczne opóźnienia w realizacji inwestycji.

Jak poinformowała PAP w poniedziałek rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Magdalena Chacaga, zarządca dróg przystępuje do procedur, których efektem finalnym będzie wyłonienie nowego wykonawcy. Cały proces będzie skrócony, na co pozwala ustawa prawo zamówień publicznych w przypadku zaistnienia pilnej potrzeby.

Według niej w poniedziałek zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie inwentaryzacji geodezyjnej i tzw. projektu różnicowego, który określa, co zostało zrobione i to, co jeszcze trzeba zrobić w ramach kontraktu.

"Tryb przyspieszony umożliwia nam skrócenie terminów z 70 dni łącznie w dwóch etapach do 20 dni łącznie w dwóch etapach" - wyjaśniła Chacaga.

Do 25 marca potencjalni wykonawcy mogą składać wnioski o udział w przetargu

Do 25 marca potencjalni wykonawcy mogą składać wnioski o udział w przetargu. Po przeanalizowaniu wniosków nie więcej niż 10 firm spełniających warunki zostanie zaproszonych do składania ofert. Otwarcie ofert zaplanowano na połowę kwietnia. Na początku maja powinna zostać podpisana umowa z firmą, która uaktualni projekt, co stanie się podstawą do ogłoszenia przetargu na roboty.

W pierwszej kolejności - w czasie 3 tygodni - GDDKiA będzie oczekiwać od wykonawcy inwentaryzacji węzła Wierzchosławice, a później reszty trasy i projektu.

Według zapowiedzi drogowców w międzyczasie uruchomimy również proces wyłaniania wykonawcy prac budowlano-montażowych, aby skrócić czas trwania przetargu z 40 do 22 dni.



"Przetarg zostanie ogłoszony, gdy zostanie zakończona inwentaryzacja oraz projekt różnicowy, co nastąpi w drugiej połowie roku (). Spodziewamy się, że jesienią tego roku podpiszemy umowę z solidną firmą, która dokończy budowę autostrady bez przeszkód" - zapowiedziała Chacaga.

GDDKiA chce, aby w pierwszej kolejności powstał węzeł Wierzchosławice, który ma znaczenie kluczowe, bo warunkuje on możliwość użytkowania kolejnych odcinków autostrady z Wierzchosławic do węzła Krzyż k. Tarnowa i dalej na wschód.

Drogowcy szacują, że nowy przetarg opóźni inwestycję o kilka miesięcy, więc odcinek może nie powstać na Euro 2012. Pierwotnie planowano zakończenie budowy na wiosnę 2012 r.

Konsorcjum miało dwa lata na budowę odcinka autostrady A4

Polsko-macedońskie konsorcjum firm NDI oraz SB Granit miało zbudować blisko 21-kilometrowy odcinek autostrady A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce - jeden z trzech budowanych obecnie między Szarowem i Tarnowem. Konsorcjum przedstawiło najkorzystniejszą ofertę, która opiewała na blisko 623 mln zł brutto.

Zgodnie z umową, konsorcjum miało dwa lata na realizację zadania - tak, jak wykonawcy dwóch pozostałych odcinków autostrady w Małopolsce: z Szarowa do Brzeska oraz z Wierzchosławic do Krzyża koło Tarnowa. Kierowcy mieli pojechać autostradą od Szarowa do Tarnowa wiosną 2012 r.

Wykonawcami pozostałych dwóch odcinków są: polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal, Doprastav oraz Metrostav oraz hiszpański Dragados.