Ponad 3 mld zł dołoży UE do przebudowy linii kolejowej Kraków-Rzeszów i budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Wrocław Psie Pole-Syców - odpowiednie umowy podpisano w czwartek w Ministerstwie Infrastruktury. Łączna wartość obu inwestycji to ok. 5,8 mld zł.

Obie inwestycje będą dofinansowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.

Przebudowa linii kolejowej ma kosztować 4 mld 672 mln zł, z czego z dofinansowania unijnego ma pochodzić 2 mld 181 mln zł. Linia kolejowa łącząca stolicę Małopolski z Rzeszowem stanowi część międzynarodowego korytarza transportowego E30 łączącego Europę Zachodnią ze Wschodnią. Na terenie Polski przebiega od granicy państwa z Niemcami przez Zgorzelec, Węgliniec, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl, prowadząc na Ukrainę - do Lwowa i Kijowa.

Kolejarze zakładają, że po modernizacji linii Kraków-Rzeszów pociągi na tej trasie będą jeździć z prędkością 160 km na godzinę. Podróż z Rzeszowa do Krakowa zajmie ok. 1 godzinę 15 minut, czyli będzie krótsza o 71 minut niż obecnie. Według harmonogramu prace modernizacyjne mają się zakończyć do 2014 r.

Koszt inwestycji drogowej jest szacowany na 1 mld 183,8 mln zł

Koszt inwestycji drogowej, na którą podpisano umowę, jest szacowany na 1 mld 183,8 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie 898,9 mln zł. Droga ma być gotowa w 2012 r.

Odcinek drogi ekspresowej S8 Wrocław Psie Pole - Syców stanowi część planowanej drogi ekspresowej S8 z Wrocławia przez Syców, Kępno i Warszawę do granicy państwa. Drogą tą ma się odbywać ruch tranzytowy z Polski południowej na wschód i północ kraju.

"Dzięki dziś podpisanej umowie przekroczymy półmetek, czyli zakontraktujemy ponad 50 procent środków, jakie mamy do dyspozycji w ramach programu Infrastruktura i Środowisko (...), od tej pory realizacja programu będzie biegła z górki" - powiedział w czwartek minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Infrastruktura i Środowisko jest największym programem operacyjnym w historii Unii Europejskiej. Na inwestycje w transport i ochronę środowiska przewidziano w nim prawie 28 mld euro, co stanowi ok. 42 proc. całości środków polityki spójności w Polsce. Na transport drogowy możemy przeznaczyć ponad 11 mld euro, a na kolejowy 4,8 mld euro.