Amerykański koncern Kraft Foods oświadczył w poniedziałek, że będzie zabiegał o arbitraż w sporze z kawowym potentatem Starbucks Corp, który chce zakończyć porozumienie, na mocy którego Kraft zajmuje się zaopatrzeniem sklepów spożywczych w paczkowaną kawę Starbucks.

W swoim oświadczeniu Kraft, drugi największy na świecie producent artykułów żywnościowych, przyznaje, że Starbucks ma prawo do przejęcie tego biznesu, ale pokreślą, że umowa ma ze swej natury charakter permanentny, a przygotowania do każdej transakcji wymagają odpowiedniego czasu – relacjonuje agencja Reuters.

W związku z tym – uważa Kraft - Starbucks musi w stosowny sposób zrekompensować utratę biznesu, wypłacając dodatkowo premię wartości co najmniej 35 proc. Żywnościowy gigant oskarża kawowego potentata o działania “jednostronne”.

Starbucks kwestionuje przedstawioną przez Krafta ocenę porozumienia, jako umowę wieczystą. Według sieci kawiarń, obecnej od niedawna także w Polsce, porozumienie wygasa w 2014 roku, chyba że jedna ze strona wcześniej się z niego wycofa. Zdaniem amerykańskiego potentata Kraft nie wywiązał się z określonych warunków porozumienia, w tym z obowiązku informowania go o wielkich marketingowych inicjatywach, co przyczyniło się do „erozji wartości marki” Starbucksa.

Do Kraft Foods w Polsce należą m.in. Olza, producent wafli "Prince Polo", LU Polska producent ciastek (np.Delicje, Biszkopty, Lu Petitki). W stycznia 2010 r. koncern przejął brytyjską spółka Cadbury, a wraz z nią polską markę słodyczy E.Wedel, którą w pół roku później odsprzedał największej sieci spożywczej w Japonii - grupie Lotte.

Starbucks Coffee Company jest wiodącą firmą w dziedzinie sprzedaży i palenia kawy oraz wiodącą marką kawy o najwyższej jakości na świecie. Posiada ponad 15000 kawiarni na całym świecie, w Ameryce Północnej i Południowej, w Europie, na Bliskim Wschodzie i w regionie Pacyfiku.