Polak średnio przeznacza ponad 1100 zł rocznie na telewizję cyfrową. Wojna o ten wielki tort właśnie się rozpoczęła. Aby zdobyć nowych klientów, stacje telewizyjne inwestują w drogą technologię 3D.
Platformy cyfrowe zaczynają kusić świątecznymi promocjami, ponieważ to w grudniu sprzedają najwięcej pakietów. Ich cena spada w tym miesiącu o 25 – 50 proc.
– W ciągu całego 2009 roku Cyfrowy Polsat pozyskał netto 476 tysięcy nowych abonentów, z czego 200 tysięcy tylko w grudniu – powiedziała nam Olga Zomer z Cyfrowego Polsatu.
Według PricewaterhouseCoopers w 2014 roku liczba abonentów płatnej telewizji w Polsce wyniesie 13,7 mln. Taki wynik ma nas uplasować na szóstym miejscu w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Azja) pod kątem telewizji kablowej i satelitarnej oraz drugim po Wielkiej Brytanii, biorąc pod uwagę jedynie rynek telewizji satelitarnej.
Klientów przybywa, bo mogą korzystać z różnorodności. – Polski rynek jest jednym z najbardziej konkurencyjnych w Europie, jeżeli chodzi o liczbę działających platform – twierdzi Dorota Zawadzka z Cyfry Plus. Polska, według Instytutu Globalizacji, jest na niezłym 8. miejscu, biorąc pod uwagę średnią roczną cenę telewizji cyfrowej. Przeciętny polski abonent płaci 296,3 euro rocznie (ok. 1160 zł). To dużo, biorąc pod uwagę kraje nowej Unii (statystyczny Rumun za usługi cyfrowe płaci 109,94 euro rocznie, a Bułgar 168 euro), ale mało, gdy spojrzeć na całą Europę. Z drugiej strony z raportu instytutu wynika, że to 1160 zł stanowi 3,62 proc. średniego rocznego wynagrodzenia. Brytyjczycy płacą za telewizję cyfrową 328 euro rocznie, ale to tylko 0,71 proc. ich rocznych zarobków.
rup