Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz konsorcjum Kapsch podpisały we wtorek umowę na zaprojektowanie, dostawę oraz obsługę Krajowego Systemu Poboru Opłat - poinformował rzecznik GDDKiA Marcin Hadaj. System ma być gotowy 1 lipca 2011 roku.

Jak poinformował rzecznik, spodziewane zyski Skarbu Państwa wynikające z zainstalowania systemu, do 2018 roku wyniosą 19,5 mld zł. "Wielkość przychodów z systemu ETC (Krajowego Systemu Poboru Opłat) w ciągu obowiązywania umowy, czyli w latach 2011-2018 szacowana jest na 19,5 mld zł. System obejmie docelowo ok. 2000 km autostrad, 5000 km dróg ekspresowych i 600 km dróg krajowych. W poszczególnych latach przychody Skarbu Państwa będą wynosić od ponad 360 mln zł do 3,7 mld zł" - poinformował rzecznik w komunikacie.

Konsorcjum Kapsch deklaruje, że wybuduje system za 4,9 mld zł. Konkurencyjna oferta konsorcjum MyToll opiewała na 6,5 mld zł.

System zastąpi winiety dla ciężarówek i autobusów

System, który zastąpi winiety dla ciężarówek i autobusów (pojazdów powyżej 3,5 t.), ma zostać uruchomiony 1 lipca 2011 r. Elektroniczny system poboru opłat, w przeciwieństwie do innych metod, takich jak np. winiety, uzależnia wysokość pobieranej opłaty za przejazd od faktycznej liczby przejechanych kilometrów.

Samochody korzystające z systemu mają być wyposażone w niewielkie przekaźniki, natomiast na płatnym odcinku autostrady, zostanie umieszczone urządzenie z anteną. Dzięki systemowi mikrofalowemu antena "skomunikuje" się z zamontowanym w pojeździe urządzeniem, a na pojazd "nałożona" zostanie opłata. Wysokość opłat i szczegóły techniczne nie są jeszcze znane.

Kapsch wprowadził taki system w Austrii, Czechach i Szwajcarii. Ostatni kontrakt został podpisany z Republiką Południowej Afryki.