Poczta elektroniczna to obecnie jedna z najpopularniejszych form komunikacji w biznesie. Można mieć do niej dostęp bez noszenia z sobą laptopa. Wystarczy wyposażyć się w odpowiednią komórkę
Z zeszłorocznego badania przeprowadzanego przez ShareThis wynika, że codziennie do każdej skrzynki e-mailowej trafia średnio od 4 do 20 wiadomości, a 61 proc. internautów ma trzy konta pocztowe lub więcej. Większość nie ogranicza się do jednego sposobu odbioru poczty elektronicznej i przegląda korespondencję zarówno za pomocą programu pocztowego, jak i strony WWW. Systematycznie rośnie liczba osób, które odbierają e-maile przez telefon komórkowy. Z tego sposobu korzystało w zeszłym roku już 17 proc. badanych.

Mobilność to wygoda

Odbieranie e-maili w komórce jest w wielu sytuacjach wygodniejsze i szybsze niż korzystanie z laptopa czy netbooka. Choćby wtedy, gdy jedziemy pociągiem i możemy wykorzystać czas, sprawdzając, czy nie wpłynęła już do nas odpowiedź na e-mail, na którą czekamy. Także będąc na spotkaniu, łatwiej jest dyskretnie spojrzeć na ekran telefonu niż do laptopa, by sprawdzić pocztę.
Wreszcie jest narzędzie, które bardzo ułatwia ciągły monitoring tego, co się dzieje w firmie, pozwalając np. na natychmiastową odpowiedź na e-mail od klienta czy partnera biznesowego.
Nic więc dziwnego, że coraz więcej małych i średnich firm zaczęło wykorzystywać to narzędzie lub zastanawia się nad zakupem takiej usługi. A oferta operatorów komórkowych w tym względzie jest coraz bogatsza.

Internetowe pakiety

Najprostszym i najtańszym sposobem skorzystania z tej usługi jest zakup pakietów internetowych w telefonie. Ma to tę zaletę, że za kilka czy kilkanaście złotych miesięcznie można skorzystać z e-maila w telefonie, gdzie można skonfigurować firmowe konto (praktycznie wszystkie sprzedawane modele aparatów mają możliwość korzystania z tej funkcji) i nie trzeba inwestować w nowe smartfony.
Cena takiego pakietu zależy głownie od limitu danych, jakie można miesięcznie ściągnąć z internetu na komórkę – np. w Orange usługa pakiet e-mail dla firm kosztuje miesięcznie 8 zł i limit określony został na 50 MB.
Bardziej rozbudowaną ofertę tego typu pakietów pod nazwą Blueconnect w telefonie dla firm ma Era. Ceny zaczynają się od 7 zł (bez VAT) miesięcznie za 100 MB danych lub 11 zł za 300 MB. Z tym, że w tym wypadku trzeba podpisać umowę na pół roku. Gdy ktoś decyduje się na droższy pakiet (9 czy 10 zł), może zawrzeć umowę na miesiąc. Ma to tę zaletę, że kupić można usługę pracownikowi na taki okres, wiedząc, że w tym czasie czekają go podróże służbowe. Era różnicuje cenę w pakietach także w zależności od szybkości transferu danych i np. gdy komuś zależy na prędkości przesyłu do 7,2 Mbit/s, to miesięcznie za 100 MB zapłaci 10 zł, a za 300 MB – 20 zł. Tańsze opcje, tj. 9 zł za 100 MB i 14 zł za 300 MB, ograniczają szybkość transferu do 1 Mbit/s.
W Plusie cena pakietów internetowych zaczyna się od 5 zł (za 100 MB) i jest ich w ofercie sześć. Najdroższy to 75 zł miesięcznie za 7 GB.



Trochę inaczej ofertę skonstruowano w Play. Operator różnicuje ceny w zależności od tego, czy klient będzie korzystał z mobilnego internetu w strefie, w której Play świadczy usługi telekomunikacyjne w oparciu o własną sieć, czy wszędzie. Oczywiście w tym drugim przypadku ceny są wyższe i zaczynają się od 5 zł za 25 MB, podczas gdy za tę samą cenę, korzystając z internetu w komórce tylko w strefach, które pokrywa własną siecią Play, klient otrzyma 100 MB na transfer danych w miesiącu. Maksymalny pakiet danych, jaki klient może dostać w Play, to 1 GB za 25 zl miesięcznie, jeśli będzie korzystał z mobilnego internetu w zasięgu sieci.

Smartfon w promocji

Wielu firmom zakup pakietów internetowych do telefonu może jednak nie wystarczyć. Może im bowiem zależeć na tym, by pracownicy, korzystając z usługi pocztowej w telefonie, mogli nie tylko odbierać i wysyłać e-maile, ale też wygodnie odczytywać i edytować pliki popularnych aplikacji biurowych, zarządzać kontaktami, kalendarzem i czasem.
Takie funkcje oferują nowoczesne smarftony, które są stosunkowo drogie (ceny w granicach 1 – 2,5 tys. zł), ale operatorzy często je sprzedają w promocji. Jeśli więc ktoś rozważa zakup takiego sprzętu, powinien spojrzeć na aktualne promocje.
Np. Play proponuje smartfona HTC Wildfire za złotówkę z pakietem 2 GB miesięcznie i 350 minutami do wszystkich sieci w abonamencie za 89 zł, a Era Nokię E71, do której można dobrać sobie abonament z pakietem internetowym według potrzeb. Plus i Orange mocno promują natomiast iPhone’a 4.
W tym kontekście warto też zwrócić uwagę na pocztę mobilną w usłudze BlackBerry, popularną przede wszystkim na kontynencie amerykańskim.

BlackBerry kontra Nokia

Rozwiązanie to jest oparte na technologii push e-mail, czyli zapewnia przychodzenie wiadomości e-mail bezpośrednio na telefon komórkowy. Użytkownika nie ogranicza limit transferu i będzie miał on możliwość otwierania załączonych w korespondencji plików w najpopularniejszych formatach, jak JPEG, BMP, TIFF, Microsoft Word, Excel i PowerPoint i Adobe PDF. Klient korzystający z tej usługi ma możliwość obsługi z telefonu do 10 kont pocztowych. Warto przy tym pamiętać, że korzystanie z niej umożliwiają nie tylko terminale BlackBerry, ale też biznesowe modele Nokii czy HTC. Korzystanie z tej usługi wiąże się z dodatkową opłatą, którą można np. dokupić do posiadanego abonamentu u operatora. W Erze kosztuje to np. 23,8 zł, w Plusie – 21,96 zł (z VAT). Na podobnym poziomie ceny kształtują się w Orange.
Z BlackBerry konkuruje Nokia, która stosunkowo niedawno wprowadziła na rynek usługę Nokia Mail, dostępną także w ofercie polskich operatorów. Podobnie jak w przypadku BlackBerry to usługa typu „push” (czyli pchać i nie musimy wykonywać żadnych czynności, by połączyć się z serwerem pocztowym) i w telefonie mamy od razu automatycznie wszystkie e-maile.
Usługa Nokia Mail umożliwia synchronizację do 10 skrzynek pocztowych w telefonach fińskiego producenta. W Orange kosztuje ona 19,9 zł miesięcznie (choć obecnie operator w promocji na kilka miesięcy obniża miesięczną opłatę), przy czym dostaje się 50 MB danych dodatkowo do wykorzystania w abonamencie, a w Play jest bezpłatna – choć oczywiście trzeba mieć wykupiony pakiet przesyłu danych.
Wybierając usługę mobilnej poczty elektronicznej, zawsze należy też wziąć pod uwagę, że tym, kto będzie z niej korzystał, jest konkretny użytkownik. Dlatego też rozwiązanie powinno być wygodne i proste w obsłudze. Dlatego też warto zawsze sprawdzić, czy operator oferuje możliwość wypróbowania usługi na zasadach try & buy (wypożycz, a potem kup).