Od początku tygodnia klienci Aliora i Getin Noble Banku mogą już korzystać ze specjalnej aplikacji na iPhone’a, która umożliwia im zarządzanie kontami bankowymi.

W ubiegłym tygodniu dostęp z komórek wprowadził Raiffeisen. – Zauważyliśmy, że wielu naszych klientów używa telefonu do korzystania z usług banku, tyle że zamiast dokonywać transakcji w sieci, zlecali je przez call center – mówi Marcin Jedliński z Raiffeisena. Usługa w Raiffeisenie pozwala jedynie podglądać stan rachunku, monitorować przychodzące i wychodzące przelewy, sprawdzać saldo czy znaleźć najbliższy bankomat. Za to działa na wszystkich telefonach.

Rewolucję na iPhone’a szykuje Getin Noble Bank. – Za miesiąc klienci będą mogli dzięki naszej aplikacji na iPhone’a wykonywać przelewy i wszystkie operacje bankowe, które do tej pory były niedostępne z uwagi na ograniczenia przeglądarek internetowych w telefonach – mówi Grzegorz Tracz, prezes Getin Noble Banku odpowiedzialny za segment korporacji. Na razie oferta Getinu dotyczy tylko przedsiębiorców, ale niedługo z takiego rozwiązania będzie mógł skorzystać każdy klient.

Do tej pory kilka banków dawało swoim klientom możliwość obsługiwania kont przez telefon komórkowy. Dostęp do rachunku był możliwy przez lżejszą wersję strony internetowej banku. Tyle że system był powolny i dość skomplikowany w obsłudze. W Citi Handlowym czy Pekao, gdzie system działa jakiś czas, korzysta z niego kilkanaście tysięcy osób.

– Aplikacja na iPhone’a to bardziej praktyczne rozwiązanie. System działa intuicyjnie, a wykonanie podstawowych operacji zajmuje znacznie mniej czasu – mówi Tracz

Nad podobnymi rozwiązaniami pracują też inne banki, m.in. Pekao i Citi. – Trwają intensywne prace nad tym projektem. Do końca roku powinien być dostępny dla naszych klientów – mówi Paweł Zegarłowicz z Citi Handlowego. W Pekao aplikacja ma być dostępna w przyszłym roku.

Z badań przeprowadzonych w tym roku przez firmę Berg Insight wynika, że liczba klientów korzystających z bankowości mobilnej wzrośnie w Europie z 7 mln w 2009 roku do 115 mln w 2015 roku.

W USA rynek ma się zwiększyć z 12 mln w ubiegłym roku do 86 mln w 2015 roku.

Dlaczego aplikacja jest lepsza

Dzięki aplikacji telefon łączy się z serwisem dostosowanym do jego wydolności i może wykonać wszystkie operacje dostępne w wersji bankowości internetowej: przelewy, sprawdzanie sald i historii rachunków, obsługę kart kredytowych, lokat i kredytów. Aplikacja jest zintegrowana z funkcjami samego aparatu.

Korzystanie z bankowości mobilnej przez aplikację jest tańsze niż używanie wersji przeglądarkowej. – Ilość wysyłanych danych jest mniejsza dzięki zastosowaniu ich wysokiej kompresji – mówi Sebastian Malahfji z departamentu bankowości elektronicznej Raiffeisen Banku.