Ok. 120 mln euro kosztować będzie uruchomienie produkcji dwóch nowych wersji modelu astra IV, wytwarzanego od jesieni ubiegłego roku w gliwickiej fabryce Opla. Pierwsza z nich pojawi się na przełomie lat 2011 i 2012, kolejna niespełna rok później.

"Kolejne wersje tego modelu to w praktyce dla fabryki nowe auto. Inna jest przede wszystkim karoseria. Inwestycje dotyczą głównie wydziału tłoczni, gdzie trzeba stworzyć nowe matryce, oraz wydziału spawalni" - powiedział w poniedziałek PAP dyrektor gliwickiej fabryki, Andrzej Korpak.

Obecnie w Gliwicach produkowana jest astra IV w wersji pięciodrzwiowej. Wersja trzydrzwiowa - w postaci tzw. samochodu koncepcyjnego, ukazującego zastosowane tam rozwiązania - zostanie po raz pierwszy zaprezentowana w październiku podczas salonu motoryzacyjnego w Paryżu. Do produkcji w Gliwicach wejdzie na przełomie 2011/2012.

Wersja sedan, przeznaczona głównie na rynki Europy środkowej, pojawi się prawdopodobnie w końcu 2012 r. Niewykluczone, że z chwilą rozpoczęcia produkcji tej wersji lub krótko potem gliwicki zakład zakończy produkcję astry III (trafia ona przede wszystkim na Wschód i do Turcji), skupiając się na wytwarzaniu trzech wersji cieszącej się dużym zainteresowaniem na rynku astry IV.

Zdolności produkcyjne gliwickiej fabryki to ok. 207 tys. aut rocznie

Przedstawiciele gliwickiej fabryki podtrzymują tegoroczny plan, zakładający wyprodukowanie 162,5 tys. samochodów. W przyszłym roku może to być nawet ok. 170 tys. Obecnie zakład produkuje ok. 35 samochodów na godzinę, co daje co najmniej ok. 11 tys. miesięcznie. Do końca sierpnia produkcja przekroczyła 100 tys. aut.

Zdolności produkcyjne gliwickiej fabryki to ok. 207 tys. aut rocznie. W ubiegłym, kryzysowym dla rynku motoryzacyjnego roku z linii produkcyjnych gliwickiego zakładu zjechało niespełna 96,7 tys. samochodów. W tym roku, dzięki astrze IV, nastąpiło odbicie - w pierwszym półroczu produkcja w Gliwicach wzrosła o ponad 60 proc.

Od maja tego roku fabryka ponownie pracuje na trzy zmiany, zatrudnienie wzrosło do ponad 3 tys. osób; przyjęto ok. 600 osób - to pracownicy agencji pracy tymczasowej. Według dyrektora Korpaka, wobec zamierzeń produkcyjnych na najbliższych kilka lat, zatrudnienie w zakładzie powinno być stabilne, choć możliwe są wahania związane z koniunkturą na rynkach. 96 proc. aut z Gliwic trafia na eksport.

Do połowy roku gliwicka fabryka wyprodukowała 78 165 samochodów, z czego prawie 54 tys. stanowiła nowa astra. W pierwszym półroczu 2009 r., kiedy astra IV nie była jeszcze produkowana, łączna produkcja zakładu w Gliwicach wyniosła 48 800 egzemplarzy. Oznacza to wzrost o ponad 60 proc. Aby "zwolnić" moce produkcyjne, potrzebne do zwiększonej produkcji astry IV, gliwicka fabryka wcześniej niż planowano zakończyła wytwarzanie modelu zafira. Początkowo zakładano, że nastąpi to w połowie przyszłego roku.

Na nową astrę IV złożono dotąd w Europie ok. 160 tys. zamówień

Na nową astrę IV złożono dotąd w Europie ok. 160 tys. zamówień, z czego ok. 4 tys. w Polsce, co przedstawiciele Opla uważają za dobry wynik. Astra IV została liderem rynku w swoim segmencie. Auto jest częścią strategii koncernu, zakładającej m.in. odświeżenie oferty samochodów w 80 procentach. Wśród siedmiu głównych nowości, oprócz astry IV, są m.in. modele meriva (właśnie wchodzi na polski rynek) oraz movano. Na przyszły rok zaplanowano pięć kluczowych premier - będzie to m.in. opel ampera - elektryczny samochód o zwiększonym zasięgu.

Szef General Motors Poland Peter Fahrni przypomniał, że 5-letni plan inwestycyjny koncernu Opla zakłada wydanie w tym czasie ok. 11 mld euro.

W Polsce Opel ma 98 dilerów, zatrudniających w sumie ok. 5 tys. osób. W zakładzie w Gliwicach pracuje ponad 3 tys. osób. Fabryka mieści się na 74 hektarach, z czego 14 ha to zadaszone hale.