Nowe produkty, promocje oraz nowe sposoby dotarcia do klienta – w ten sposób branża ubezpieczeniowa stara się zwiększyć sprzedaż.
W kryzysie rynek się skurczył. Dlatego ubezpieczyciele coraz mocniej konkurują między sobą produktami. Ich różnorodność i dopasowanie do potrzeb mają przyciągać nowych klientów.
– Na rynku ubezpieczeniowym panuje duża konkurencja i towarzystwa starają się znaleźć swoje nisze – mówi Paweł Kuczyński, prezes firmy, do której należy porównywarka ubezpieczeniowa Ipolisa.pl.
Dodaje, że nie chodzi tylko o wprowadzenie nowych lub odświeżonych i reklamowanych produktów, lecz także o wszelkiego rodzaju łączone promocje. Polegają one na tym, że do droższego produkty jest dołączany za darmo lub za niewielką opłatą tańszy. W ten sposób spółki starają się zwiększyć sprzedaż i zachęcić klientów do korzystania z mniej popularnych rodzajów ubezpieczeń.
Przykładem jest darmowa polisa turystyczna, którą Warta oferowała wraz z ubezpieczeniem mieszkania. Z promocji można było skorzystać w czerwcu i w lipcu, czyli w okresie intensywnych wyjazdów wakacyjnych. Na początku sierpnia Ergo Hestia wprowadziła hybrydowy program ubezpieczeniowy, w którym składka jest dzielona między gwarantowany produkt emerytalno-ochronny i fundusz kapitałowy.

Odświeżone oferty

Najostrzej walczą o klienta towarzystwa sprzedające polisy komunikacyjne. Według Pawła Kuczyńskiego samo posiadanie najtańszego OC na rynku już nie wystarcza. Dlatego w ostatnim czasie kilka towarzystw zdecydowało się odświeżyć swoją ofertę.
PZU, lider rynku, postawił na rozszerzenie ryzyk w polisach AC oraz na usługi door-to-door. Inne spółki starają się dotrzeć do klientów promocjami, np. Ergo-Hestia oferuje podczas wakacji 10-proc. zniżki, a BRE Ubezpieczenia – gwarancję najniższej ceny.



Nowością, która ostatnio pojawiła się w tym segmencie, jest przenoszenie zagranicznych zniżek do Polski. Taką możliwość daje Aviva. Jak mówi Bohdan Białoruski, rzecznik ubezpieczyciela, korzysta z niej obecnie kilkanaście osób miesięcznie. – To inicjatywa wychodząca naprzeciw klientom, którzy wracają do Polski po okresie pracy lub studiów za granicą, gdzie jeździli własnym samochodem – tłumaczy.

Nowe kanały sprzedaży

Towarzystwa ubezpieczeniowe szukają także nowych kanałów sprzedaży. Coraz większą uwagę przykładają do pośrednictwa innych firm. Szybko rozwija się sprzedaż w bankach, w których do takich produktów, jak kredyt, karta czy konto, są dodawane ubezpieczenia.
Od poniedziałku PZU oferuje swoje polisy NNW klientom Telekomunikacji Polskiej. To pierwsza tak duża firma spoza rynku finansowego, która zdecydowała się na sprzedaż ubezpieczeń.
Polisa obejmuje standardowo zakres śmierci w wyniku nieszczęśliwego wypadku oraz śmierci w wypadku komunikacyjnym. Nowością jest dołożenie do pakietu ubezpieczenia od utraty pracy.
Sprzedaż odbywa się przez telefon, a płatności są dołączone do rachunku telefonicznego dostarczanego przez TP. – Przystąpienie do ubezpieczenia nie wymaga oceny stanu zdrowia oraz załatwiania dodatkowych formalności – mówi Agnieszka Gocałek, dyrektor biura bancassurance w PZU.
Współpraca PZU z telekomem to niejedyny taki przypadek. Od połowy lipca koncern energetyczny Energa oferuje swoim klientom pakiet home assistance firmy Inter Partner Assistance Polska (wchodzącej w skład grupy Axa). Pilotażowa usługa została uruchomiona w Toruniu i okolicach. Jesienią ma ruszyć w innych rejonach.