Elon Musk postawił wszystko na jedną kartę. Albo uda mu się zbudować popularne auto na prąd, albo zbankrutuje
Niemal wszystko, czego dotknął się Elon Musk, zamieniało się w złoto.
Nieważne, że były to tak odległe od siebie biznesy jak system bezpiecznej internetowej płatności PayPal i budowa rakiet kosmicznych w ramach projektu SpaceX. Testem dla jego kariery będzie ekologiczna motoryzacja.
Elon Musk, który skończył właśnie 39 lat, jest szefem Tesla Motors, która produkuje elektryczne samochody. Już kilka lat temu udowodnił, że takie auto nie musi być nudne – Roadster potrafi się rozpędzić do 210 km/h, do setki przyspiesza w 4 sekundy. Problemem jest tylko cena: ponad 100 tys. dol. Z tego powodu działająca od siedmiu lat Tesla Motors jeszcze nigdy nie przyniosła zysku.
Niezrażony tym Musk wszedł w tym tygodniu ze swoją firmą na Wall Street, by zebrać 200 mln dol. Te pieniądze są mu potrzebne, by sfinalizować prace nad samochodem, który ma być przełomem: Modelem S, czterodrzwiowym sedanem, oczywiście na prąd. Jeśli mu się uda, zarobi miliony. Jeśli nie, pójdzie z torbami.
– Przyszłością motoryzacji jest elektryczność – przekonywał kilka dni temu Musk. Do tej pory nigdy w biznesie nie zawiódł. Jednak ostatnio pojawiły się groźnie brzmiące informacje. Debiut Modelu S został przesunięty na wiosnę roku 2012, sam Musk ma problemy finansowe. Portal VentureBeat informuje, że od października 2009 roku żyje z pożyczonych pieniędzy.
To dziwne, bo urodzony w RPA Elon Musk ma rzadki talent do biznesu. Pierwsze poważne pieniądze – pół tysiąca dolarów – zarobił w wieku 12 lat: napisał i sprzedał grę komputerową. W wieku 17 lat uciekł z Afryki do Kanady, by nie iść do wojska. Dorywczo pracował, trochę studiował, m.in. filozofię, czytał sporo książek science fiction. Pięć lat później przeniósł się do Ameryki – dostał stypendium na uniwersytecie w Pensylwanii. Tam uzyskał dwa licencjaty: w dziedzinie ekonomii i fizyki. W 1995 roku rozpoczął studia na Uniwersytecie Stanforda, ale rzucił je po dwóch dniach. I zajął się biznesem.
Jego pierwszą firmą była Zip2, która tworzyła oprogramowanie do zamieszczania wiadomości przez internetowe serwisy. W 1999 roku AltaVista kupiła Zip2 za 307 mln dol. Jeszcze w tym samym roku założył X.com, który w lutym 2001 roku zmienił nazwę na PayPal. Już w październiku firmę kupił portal aukcyjny eBay za 1,5 mld dol. w akcjach.
W czerwcu 2002 roku wystartował ze SpaceX, by podbić kosmos. Pierwsze dwie rakiety nośne spadły do morza, ale start Falcon 9 w ubiegłym miesiącu zakończył się sukcesem. Od początku przychylnym okiem na jego projekt patrzy NASA. W grudniu 2008 roku SpaceX – zanim rakieta była jeszcze gotowa – wygrała wart 1,6 mld dol. kontrakt na 12 lotów z zaopatrzeniem dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Ostatnim jego projektem jest SolarCity, firma zajmująca się produkcją wydajnych ogniw fotowoltaicznych. Może odnieść sukces, oczywiście o ile wcześniej Tesla Motors nie zbankrutuje.