Kupowanie usług telekomunikacyjnych w pakiecie od jednego dostawcy jest zazwyczaj tańsze niż nabywanie tych samych usług od różnych operatorów. Decydując się na wybór dostawcy, przedsiębiorca nie powinien jednak kierować się tylko ceną.
Główny Urząd Statystyczny podaje, że w Polsce jest zarejestrowanych ponad 3,74 mln firm. Blisko 3,6 mln z nich to tzw. mikroprzedsiębiorstwa (SOHO – small office, home office) zatrudniające do 9 osób. O ile, według danych Eurostatu, dziewięć na dziesięć firm (powyżej 10 osób) ma dostęp do internetu, to wśród SOHO wskaźnik ten jest dużo niższy. Oznacza to, że wielu przedsiębiorców nie dokonało jeszcze wyboru najlepszej dla nich oferty usług telekomunikacyjnych.

W pakiecie taniej

Gdy porównujemy oferty, internetowe łącze umożliwiające ściąganie danych z prędkością do 1 Mb/s, zawsze będzie tańsze od łącza 5 Mb/s, jednak jeden czy dwa megabity na sekundę to zbyt mało, by swobodnie korzystać z internetu.
Wielu ekspertów uważa, że nie ma sensu definiować minimalnej prędkości łącza szerokopasmowego. Twierdzą, że powinno ono umożliwiać swobodne korzystanie ze wszystkich dostępnych w sieci usług. Gdy przełożymy to na prędkość, to okazuje się, że dziś absolutne minimum to ok. 5 Mb/s. Taka prędkość pozwala na jednoczesne przeglądanie stron internetowych, pobieranie poczty i ściąganie dużego pliku (np. aktualizacji oprogramowania lub prezentacji multimedialnej), ułatwiając tym samym pracę. W przypadku firmy z większą liczbą komputerów podłączonych do internetu, łącze powinno być proporcjonalnie szybsze.
Wybierając łącze, trzeba pamiętać, że w niedalekiej przyszłości 5 Mb/s może okazać się zbyt małą przepustowością. Już dziś w wielu serwisach, w tym branżowych, oprócz tekstów i zdjęć zamieszczane są pliki wideo w wysokiej rozdzielczości. Posiadacze wolniejszego łącza, by uniknąć przerw w odtwarzaniu, muszą najpierw pobrać cały materiał na dysk komputera. Szybkie łącze pozwala na oglądanie plików wideo online. Łącza o większej prędkości ułatwiają również korzystanie z usług wykorzystujących przekazywanie obrazu, takich jak wideokonferencja. Stwarzają też możliwość swobodnego korzystania z e-learningu, czyli kursów i szkoleń dostępnych poprzez sieć.
Istotnym parametrem jest również prędkość wysyłania. Powinna ona wynosić co najmniej 1 Mb/s, bo dzięki temu wydatnie skracamy czas np. wysyłania poczty z dużymi załącznikami (oferta ze zdjęciami, prezentacje, film reklamowy itp.) lub tworzenia kopii zapasowych danych na wirtualnych dyskach.
Trzeba także pamiętać o kosztach jednorazowych, takich jak opłata za instalację. W ofertach podstawowych jest ona zazwyczaj wysoka. Gdy w ramach promocji podpisujemy umowę terminową, wysokość opłaty instalacyjnej jest dużo niższa niż w cenniku podstawowym.
W UPC Polska łącze o przepływności 5 Mb/s (usługa FirmaNet 5/1) kosztuje w ofercie biznesowej 60 zł (73,2 zł z VAT) miesięcznie, a 15 Mb/s (usługa FirmaNET 15/2) – 70 zł (85,4 zł z VAT). Łącze 30 Mb/s (usługa FirmaNet 30/3), które umożliwia na swobodne korzystanie z internetu przez użytkowników nawet 6–7 komputerów kosztuje 85 zł (103,7 zł z VAT). Warto podkreślić, że są to oferty bezterminowe, co oznacza, że w każdej chwili można zrezygnować z usługi, nie płacąc kary umownej, która w przypadku ofert terminowych może sięgać nawet kilkuset złotych.



Internet to nie wszystko

Mikrofirma powinna również, poza dostępem do internetu, posiadać telefon stacjonarny. Przedsiębiorcy podkreślają, że zwiększa to ich wiarygodność w oczach kontrahentów. Telefon stacjonarny ciągle świadczy o tym, że nasza firma rzeczywiście istnieje i prowadzi działalność. Linię telefoniczną można wykorzystać też do podłączenia faksu czy terminala do obsługi kart płatniczych.
Wybierając dostawcę usług telekomunikacyjnych należy pamiętać, że możemy przejść do niego z dotychczasowym numerem telefonu. W przypadku dobrze dobranej oferty korzystanie w biurze z telefonu stacjonarnego do wszelkiego typu połączeń może okazać się tańsze niż korzystanie z samej komórki.

Plan taryfowy

Jeśli przedsiębiorca zakłada, że będzie wykonywał dużo połączeń, powinien wybrać plan taryfowy z dużą liczbą minut opłaconych abonamentem. Gdy nastawiony jest głównie na odbieranie telefonów, powinien zdecydować się na jak najtańszy abonament. W obu przypadkach porównując oferty różnych dostawców trzeba sprawdzić nie tylko ceny, ale również to, ile minut jest wliczonych w abonament oraz na jakiego rodzaju połączenia mogą być wykorzystane. W związku z tym, że obecnie coraz częściej w kontaktach z innymi osobami i firmami dzwonimy na numery mobilne, ważne są ceny rozmów na komórki, a dla utrzymujących relacje biznesowe z partnerami zagranicznymi także ceny połączeń międzynarodowych.
W UPC Polska najtańszy abonament – FirmaTel 60 – zawiera 60 minut rozmów lokalnych i międzymiastowych i kosztuje 20 zł (24,4 z VAT), zaś najdroższy (FirmaTel 1600) – z pakietem 1600 minut – kosztuje 80 zł (97,6 zł z VAT). Zaletą oferty UPC jest to, że minuty wliczone w abonament można wykorzystać na rozmowy międzynarodowe na telefony stacjonarne do 24 krajów (większość państw Unii Europejskiej, a także m.in. Chiny, Izrael, Tajlandia i USA).
W czasach społeczeństwa informacyjnego zdolność do szybkiego i wydajnego komunikowania się jest podstawą działania każdego, nawet najmniejszego przedsiębiorstwa. Dlatego tak ważne jest, aby dobrać pakiet usług telekomunikacyjnych odpowiedni do potrzeb i wymagań naszej firmy. Pozwoli to nie tylko na sprawne i efektywne funkcjonowanie w nowoczesnej rzeczywistości rynkowej, ale może także w znaczący sposób zoptymalizować koszty i wpłynąć rozwój naszej działalności biznesowej.