Otwierają portale, walczą o pieniądze z reklam, sprzedają muzykę, książki i audiobooki... Telekomy coraz mocniej wchodzą w buty koncernów medialnych.
Swój portal uruchomiła Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci Era i Heyah. Serwis ruszył pod hasłem „Twoja Era online – portal wiedzy, nowości i rozrywki”. To niejedyny operator, który w ostatnim czasie poszedł w tym kierunku. Start swojego serwisu, na razie w wersji testowej, ogłosił pod koniec maja Orange.
Tradycyjni wydawcy internetowi są zaniepokojeni. Nic dziwnego, bo nowe serwisy operatorów komórkowych nie ograniczają się tylko do prezentacji oferty, ale są rozbudowane o wiadomości, rozrywkę, tematykę lifestyle’ową, zdjęcia i materiały multimedialne. Jednym słowem mają to, co do tej pory było domeną największych portali, takich jak Onet.pl, Wirtualna Polska, Gazeta.pl, Interia.pl, oraz serwisów należących do koncernów wydawniczych.

Bogaty konkurent

Portale inwestują w swoje serwisy od wielu lat, a ich jedynym źródłem przychodów są wpływy z reklam. A telekomy mają o wiele więcej pieniędzy niż branża internetowa.
– Stworzenie konkurencyjnego portalu dla jednego czy drugiego telekomu to pestka, bo mają ogromne zasoby finansowe. Bardzo szybko są w stanie stworzyć ofertę, która może odebrać nam naszych użytkowników. A im mniejszy ruch u nas, tym mniejsze przychody z reklam – mówi jeden z wydawców.
Co na to operatorzy?
– Takie są prawa rynku – ucina Andrzej Pomarański z biura prasowego PTC.



Przedstawiciele telekomów podkreślają, że nowe przedsięwzięcia to zaledwie niewielki ułamek ich przychodów. Zarówno Wojciech Strzałkowski z biura prasowego Ery, jak i Wojciech Jabczyński, rzecznik Grupy TP, tłumaczą zwiększanie oferty kontentowej przez operatorów bardzo podobnie: To sposób na poszerzenie oferty dla klientów.
Adam Suchenek, rzecznik Plusa, dodaje: – Rynek się zmienia, ceny połączeń spadają; nie możemy przechodzić obok nowych źródeł przychodów.

Rośnie oferta

Telekomy wchodzą w coraz więcej biznesów w sieci. Pol-komtel poinformował wczoraj, że rozpoczął współpracę z brokerem reklamy internetowej Ad-Vice. Będzie sprzedawał reklamę w należącym do operatora serwisie Lookr.tv, z którego korzysta 1,5 mln użytkowników miesięcznie. Reklamy już pojawiają się w serwisie Orange.
To nie wszystko. Operatorzy, tak jak kierowany przez Steve’a Jobsa koncern Apple, chcieliby rozdawać karty na rynku cyfrowej dystrybucji treści. Dlatego wchodzą w sprzedaż muzyki i książek. Pliki z piosenkami można kupować w należących do Polkomtelu sklepie Muzodajnia.pl oraz na będącym własnością PTC serwisie Muzyka.era.pl. Orange razem ze spółką Audioteka.pl uruchomił serwis oferujący audiobooki, czyli książki do słuchania. Plus z kolei rozwija swój serwis z taką ofertą – Plusoczytelnia.pl. Poza dedykowanymi serwisami, Orange, Plus, Era i Play sprzedają też dzwonki, gry, oferują dostęp do serwisów informacyjnych.
Jedynym graczem, który otwarcie przyznaje, że nie planuje mocnego zaangażowania w biznes kontentowy, jest Play.
– Kiedyś już próbowaliśmy tej strategii, ale nie zauważyliśmy, żeby istotnie przekładała się na wzrost liczby klientów czy ich lojalność – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Play.
Dodaje, że operator koncentruje się na tym, na czym się zna, czyli na usługach telekomunikacyjnych.