Chciałbym zacząć korzystać z usług faktoringowych. Jakie są podstawowe różnice między ofertą banku, a firmy faktoringowej? Czy różnią się koszty? Procedury? Zakres usług?

Faktoring jest oferowany zarówno przez banki, jak i firmy faktoringowe. W przypadku banków mających w swojej ofercie profesjonalne rozwiązania faktoringowe, jak na przykład Bank Millennium, usługi faktoringowe świadczone są poprzez wyspecjalizowane departamenty, które zajmują się sprzedażą produktów oraz obsługą rozliczeniową Klientów w oparciu o zaawansowane rozwiązania informatyczne automatyzujące procesy i ułatwiające kontakt z bankiem.

Zakres i jakość usług oferowanych przez banki i firmy faktoringowe są do siebie zbliżone. Oczywiście jedynie niektóre firmy faktoringowe i banki mają w swojej ofercie pełny wachlarz produktów faktoringowych i mogą - tak jak nasz Bank - zaoferować przedsiębiorcom faktoring niepełny, pełny z ubezpieczeniem, faktoring samorządowy i wymagalnościowy, inkaso płatności bądź faktoring odwrotny w wielu odmianach. Pod względem kosztów faktoringu, także nie występują znaczące różnice, choć banki wyceniają od razu cały pakiet produktów, z których korzysta Klient, co może powodować, że cena faktoringu może być w niektórych przypadkach relatywnie niższa niż ta, jaką ten sam Klient może uzyskać w firmie faktoringowej.

To, co różni rozwiązania dostępne w obydwu typach instytucji to po pierwsze szybkość przekazywania do Klienta środków z tytułu dyskontowanych faktur. Ze względu na to, że zazwyczaj Klienci banków mają w nich swoje rachunki bankowe, przepływ pieniądza odbywa się bez zbędnych opóźnień - dzisiaj wykup, dzisiaj pieniądze, co jest bardzo istotnym elementem z punktu widzenia zarządzania płynnością przez Klienta. W przypadku firm faktoringowych wypłaty środków, które są dokonywane z banku do banku, wpływają do Klienta po prostu później. Po drugie zabezpieczenia. W banku, w większości przypadków - poza pełnomocnictwem do rachunku bankowego - jedynym zabezpieczeniem faktoringu jest wierzytelność, która stanowi podstawę faktoringu. Żadnych weksli, ani innych twardych zabezpieczeń. Po trzecie, faktoring w banku to automatyczny dostęp do innych produktów z szerokiej palety usług finansowych i możliwość łączenia ich - w zakresie przepływów, rozliczeń i zarządzania środkami - właśnie z faktoringiem, co czyni całość kompleksowym rozwiązaniem dostosowanym do bieżących potrzeb każdego Klienta. Dodatkowo, rozległa sieć oddziałów banku pozwala Klientowi na łatwe, tanie i szybkie dostarczanie do banku niezbędnych dokumentów i korespondencji papierowej.

Jerzy Dąbrowski
Dyrektor Departamentu Faktoringu i Finansowania Handlu, Bank Millennium