W 2010 roku rząd odda tylko 30 km autostrad, ale w budowie ma być już ponad 530 km. Drogowe inwestycje utrudnią kierowcom podróżowanie po Polsce – będą korki. W 2010 roku mają być rozstrzygnięte przetargi na remonty ponad 2 tys. dróg krajowych.
W tym tygodniu zakończyła się budowa pierwszego z siedmiu śląskich odcinków autostrady A1 – 15 km trasy z Sośnicy do Bełku. Kierowcy zaczęli też korzystać z ponad 13-km obwodnicy Stargardu Szczecińskiego na trasie drogi ekspresowej S10, ruszył też kolejny odcinek trasy S7 między Grójcem a Białobrzegami. W 2009 roku drogowcy oddali w sumie do ruchu blisko 90 km autostrad i niespełna 160 km dróg ekspresowych. Na wszystkie inwestycje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydała 18 mld zł.

Rekordowe wydatki

W przyszłym roku drogowcy chcą wydać o ponad 14 mld zł więcej.
– W 2010 roku na budowę nowych dróg przeznaczymy 31,3 mld zł, a rok później 23 mld zł. Takich środków na drogową infrastrukturę nie było jeszcze nigdy. W kolejnych latach Polska będzie wielkim placem budowy – mówi Lech Witecki, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obecnie w budowie i przebudowie jest 777 km dróg krajowych, jednak lista inwestycji zaplanowanych do zakończenia w 2010 roku nie jest imponująca. Po awanturze drogowców z austriackim wykonawcą fragmentu autostrady A4 ze Świerklan do Gorzyczek liczba kilometrów autostrad przewidzianych do oddannia kierowcom w 2010 roku stopniała z 48,4 km do 30,1 km. Z terminowym oddaniem wcześniejszego odcinka A4 do Świerklan na pewno zdąży za to Strabag, który układa 14,1-km fragment śląskiej trasy.
Nowych dróg ekspresowych w przyszłym roku przybędzie 80,9 km, w tym 54,9-km odcinek S3 ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego.
Jak podaje GDDKiA, w roku 2010 rząd planuje rozpocząć budowę 711,8 km dróg ekspresowych i 536,4 km autostrad. Tylko w ostatni wtorek lubelski oddział GDDKiA ogłosił pięć przetargów na budowę łącznie blisko 70 km trasy ekspresowej S17. Dwuetapowe zamówienie ma się rozstrzygnąć w połowie 2010 roku. Wykonawcy na zbudowanie trasy i oddanie do użytku będą mieli 24 miesiące od podpisania kontraktów.
Wcześnie, bo jeszcze w I kwartale 2010 r. drogowcy chcą podpisać 16 umów na budowę dróg ekspresowych, m.in. fragmentów S5 (18,3 km), S7 (w sumie 58,8 km), S8 (ponad 37 km) oraz S17 (66,1 km).
Wśród inwestycji rozpoczynanych w 2010 roku znajdą się długo wyczekiwane, np. nowy wyjazd z Warszawy na Kraków (trasa Salomea – Wolica, rozstrzygnięcie przetargu w połowie 2010 roku) albo trasa z Rawy Mazowieckiej do granicy województwa. Ruszy także budowa zachodniego fragmentu obwodnicy Poznania.

Więcej: W przyszłym roku rekordowe 31 mld zł na budowę dróg