Nowe przepisy dadzą nadzwyczajne ulgi w polisach firmom transportowym. Projekt zmian w ustawie o ubezpieczeniach jest po pierwszym czytaniu w Sejmie. Ubezpieczyciele już mają wątpliwości co do interpretacji tworzonych regulacji.
Składka OC dla samochodów ciężarowych, które firmy transportowe zdecydują się czasowo wycofać z eksploatacji, będzie zmniejszona o 95 proc. Zmiany w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych przegłosowali w tym tygodniu posłowie sejmowej Komisji Infrastruktury.
– Dziś poznamy w tej sprawie stanowisko UKIE, a drugie czytanie projektu zmian odbędzie się na najbliższym posiedzeniu plenarnym – zapowiada Janusz Piechociński, wiceszef sejmowej Komisji Infrastruktury.
Jak twierdzi Zbigniew Rynasiewicz, przewodniczący tej komisji, o przyznanie obniżki firma będzie mogła zwracać się do ubezpieczyciela bezpośrednio po uzyskaniu zaświadczenia o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, co wiąże się z oddaniem do wydziału komunikacji tablic i dowodu rejestracyjnego.

Jak sprawdzać przewoźników

Jednak strona ubezpieczeniowa ma wątpliwości, czy to rzeczywiście wynika z zaproponowanych przepisów.
– Projekt zmian nie precyzuje, w jakim trybie ma być rozliczana składka, czy po zakończeniu okresu ubezpieczenia, czy po uzyskaniu zaświadczenia o wycofaniu z ruchu – uważa Marcin Tarczyński, analityk w Polskiej Izbie Ubezpieczeń.



Bo polisy są za drogie

– Dlaczego firma ma płacić, skoro nie używa samochodu i nie powoduje nim żadnych ryzyk – mówi Katarzyna Nowakowska, dyrektor komunikacji korporacyjnej Pekaes.
– Dobrze się dzieje, że ten absurd w końcu ma szansę zniknąć – dodaje.
Analitycy zwracają uwagę, że taka zamiana jest potrzebna, bo koszty polis dla ciężarówek są spore.
– Roczne stawki rzędu 9–10 tys. zł nie są już rzadkością – mówi Michał Jasiński, prezes porównywarki Polisowo.pl
I trudno takich kosztów uniknąć mimo deklaracji ubezpieczycieli, że stosują niższe.
– W taryfach żadnego ubezpieczyciela nie ma stawek dla pojazdów wycofanych z ruchu – mówi Michał Jasiński, prezes Polisowo.pl, gdzie można znaleźć porównanie ofert 16 ubezpieczycieli.

Za to winiety zdrożeją

Branża transportowa oczekuje jeszcze innych ułatwień. Bolesław Milewski, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, mówi m.in. o zamrożeniu stawek winiet i zmianie systemu naliczania tych opłat dla pojazdów, spełniających normę emisji euro 3 – najpowszechniejszych obecnie pojazdów na polskich drogach.

Więcej informacji: Będą zniżki w polisach na samochody ciężarowe