Do płacenia za treści w sieci czytelników może przekonać bogata oferta, proste systemy płatności i bezwzględna solidarność wydawców gazet.
Najwięcej pieniędzy wydawcom gazet wciąż przynosi sprzedaż egzemplarzy drukowanych i umieszczanych w nich reklam, ale to źródło stale się kurczy. Dlatego właściciele dzienników szukają kolejnych źródeł przychodów w internecie i innych kanałach elektronicznych.

Polski iTunes

Jednym z nich może być polski odpowiednik popularnego amerykańskiego e-sklepu m.in. z muzyką iTunes dla gazet, nad którym pracuje jeden z dwóch największych kolporterów prasy w Polsce – notowany na giełdzie Ruch. W amerykańskim e-sklepie można kupować nie tylko całe płyty z piosenkami, ale także pojedyncze utwory. Czy tak miałby działać polski serwis, zwany roboczo iRuch.pl?
– Porównanie do iTunes jest bardzo miłe, ale nasze zasady działania nieco się różnią. Nie planujemy sprzedaży pojedynczych tekstów, tylko dostęp do wyodrębnionych przez wydawców działów tematycznych, które zawierać będą artykuły – tłumaczy w rozmowie z DGP Bogdan Ścibut, członek zarządu Ruchu.
Według niego sprzedaż pojedynczych tekstów mogłaby być uciążliwa.



Pojedynczo się nie opłaca

– Ustalając ich cenę na przykład proporcjonalnie do ceny wydania papierowego gazety, która kosztuje kilka złotych, mielibyśmy niezwykle niskie kwoty, a chcielibyśmy tego uniknąć w przypadku przelewów elektronicznych. Mając szeroką ofertę tytułów i ofertę podzieloną tematycznie, liczymy, że staniemy się dla czytelnika centrum dostępu do elektronicznych treści z różnych źródeł – dodaje Bogdan Ścibut.
Przyznaje, że projekt adresowany jest głównie do prasy specjalistycznej i hobbystycznej, ale bez problemu znajdzie się w nim miejsce także dla wydawców dzienników.Wydawcy dzienników już sprzedają swoje treści w internecie, przede wszystkim za pomocą e-wydań. Specjaliści zwracają uwagę, że popularność tej formy zależy od stopnia użyteczności oferowanych przez dany tytuł artykułów. Liderem w tym segmencie od wielu lat jest Gazeta Prawna, a od 14 września – Dziennik Gazeta Prawna. W tym roku, od stycznia do października, średnia sprzedawanych przez jej wydawcę e-wydań w prenumeracie miesięcznie to około 8,4 tys. egzemplarzy. Drugie miejsce – z 4,8 tys. egz. – zajmuje Rzeczpospolita, a za nią są Parkiet i Puls Biznesu. Wydawcy sprzedają swoją ofertę sami, ale także przy pomocy pośredników, takich jak np. sklep e-Kiosk.
Swój pomysł na sprzedaż nawet pojedynczych artykułów mają najwięksi amerykańscy wydawcy. Conde Nast, Time, Hearst Corp., Meredith i News. Corp. zawiązały joint venture, w ramach którego stworzą wspólny iTunes dla gazet, który docierać ma do ponad 144 mln ludzi na świecie.

Więcej na forsal.pl