Jeśli ktoś szuka produktu lub usługi w internecie, zwykle nie przegląda wszystkich pozycji, które wyświetlą się po wpisaniu hasła do przeglądarki. Zazwyczaj wybierze coś z samego początku listy.
Słowniczek
SEO (Search Engine Optimalization) – zestaw narzędzi, które muszą być uwzględnione podczas projektowania strony www lub jej przebudowy, jeżeli nadrzędnym celem jest jej odpowiednio wysoka pozycja w wyszukiwarce.
SEM (Search Engine Marketing) – marketing wyszukiwarek – obejmuje SEO oraz działania w zakresie kampanii linków sponsorowanych.
Dziś już mało kto pamięta, że jeszcze kilka lat temu, aby znaleźć kontakt do firmy, kartkowało się książki telefoniczne lub dzwoniło się do biura numerów. Teraz, gdy wszystko przeniosło się do wirtualnego świata internetu, gdy chcemy znaleźć hydraulika, sklep z rowerami czy zaplanować urlop, skorzystamy z internetowej wyszukiwarki.
Dlatego, prowadząc każdy biznes, warto zatroszczyć się o to, by zawsze znajdować się na górze listy wyświetlanych witryn.
Jak bardzo jest to istotne, mogą uświadomić wyniki badań zachowań internautów. Okazuje się, że o ile wyświetlane elementy w górnych częściach strony wyszukiwarki postrzegane są w 100 procentach, to dolne już tylko w 20. A komu chce się przechodzić na dalsze strony, których wyszukiwarka znajduje zwykle kilkadziesiąt, jeśli to, czego szuka znajduje na samym początku?

Można awansować

Dlatego, aby zwiększyć swe szanse na dostrzeżenie internetowej witryny, warto się zastanowić nad usługą tzw. pozycjonowania. Chodzi o działania zmierzające do wypromowania stron serwisu internetowego i usytuowanie ich jak najwyżej miejsca w wynikach zapytań wyszukiwarek dla zadanych słów kluczowych i fraz.
– Pozycjonowanie jest bardzo przydatne, by zwiększyć widzialność danej strony w internecie, co w efekcie daje wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania i przekłada się na liczbę odwiedzin, a w ostatecznym rozrachunku na liczbę klientów – tłumaczy Marek Lesiak z agencji interaktywnej Artegence.
Obecnie najefektywniejszą formą pozycjonowania stron w internecie jest SEM (Search Engine Marketing). Brzmi tajemniczo, ale według fachowców to instrument użyteczny szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw.
– Przede wszystkim dlatego, że bezpośrednio przekłada się na liczbę wejść na serwis. Dodatkowym atutem jest łatwość mierzenia tzw. konwersji – wiemy dokładnie, ile osób, które weszły na naszą stronę z płatnej reklamy, zamówiło produkt lub np. zarejestrowało się w serwisie – tłumaczy Marek Lesiak.
Przekonuje on, że usługi są naprawdę efektywne w relacji do poniesionych kosztów. Reklamodawca płaci bowiem tylko za faktyczne kliknięcia.

Za co się płaci

Cena pozycjonowania strony internetowej zależy od popularności danego słowa kluczowego, jakie wpisują użytkownicy w wyszukiwarkach. Im bardziej popularne słowo kluczowe, tym dłużej trwa dostanie się na pierwsze miejsce, więc w związku z tym również cena za pozycjonowanie takiej strony jest wyższa. Jednak według Lesiaka wiele ciekawych słów kluczowych można kupić już za kilka groszy, choć są też wyrażenia zdecydowanie droższe, jednak zazwyczaj nie bez powodu.
– Drogie wyrażenia reklamują popularne produkty czy usługi, jak chociażby „kredyty”, stąd konkurencja na takim rynku jest spora i ceny wyższe – mówi Marek Lesiak.
Uważa on jednak, że firmy mogą sporo zyskać już tylko dzięki temu, że znajdują się ze swoją ofertą na szczycie wyników wyszukiwania. Małym i średni firmom, które chcą lepiej wypozycjonować swoją stronę, Lesiak radzi w pierwszej kolejności zadbać o czystość jej kodu, czyli np. usunąć błędy składniowe, nadmiar znaczników HTML.
– Na pewno warto zadbać, by firma znalazła się w katalogach tematycznych, by linkowano do niej możliwie dużo wartościowych serwisów, by adresy podstron były przyjazne wyszukiwarce, a ważniejsze wyrażenia czy słowa były odpowiednio wyróżnione. Aby zaś skorzystać z SEM, na początek wystarczy poczytać porady na wyszukiwarce, a potem już tylko eksperymentować i optymalizować kampanie – mówi Lesiak.



Przestrzega on jednak, że wiele firm często nieświadomie łamie kodeks dobrych praktyk, czyli np. gromadzi w kodzie strony słowa kluczowe, które nie są zgodne z treścią strony. Ukrywanie słów kluczowych, np. użycie tekstu w kolorze tła, umieszczenie na niewidocznym elemencie lub w miejscu zwykle nieoglądanym przez użytkownika to kolejne błędy.
– Innym typem błędu związanego z SEM jest uparte dążenie do znalezienia się na pierwszym miejscu płatnych wyników wyszukiwania. Zwykle nie jest to warte swojej ceny i dużo lepsze efekty można uzyskać za pomocą większej ilości mniej popularnych, a przy tym tańszych słów – dodaje Lesiak.
W końcu warto też pamiętać, że optymalizacji strony pod kątem zaindeksowania jej w wyszukiwarce to narzędzie bardzo użyteczne, ale nie jest to panaceum na wszystko. To jedna z przynajmniej kilku metod promocji w sieci.
Ile to kosztuje?
Ile kosztuje pozycjonowanie określonego słowa w wyszukiwarce, można orientacyjnie sprawdzić w kalkulatorach, np. pod adresami: http://www.top4all.eu/pozycjonowanie-kalkulator.php, lub http://www.kalkulator.seolider.pl/.
Uzyskane wyniki są oczywiście orientacyjne. W zależności od tego, jakie słowo kluczowe chcemy umieścić na top liście i w jakiej przeglądarce, cena za miesięczną usługę może wynosić od kilku do kilkuset złotych, a są takie hasła, których ceny są negocjowane (np. sex). Przeważnie trzeba się liczyć z dodatkową, jednorazową, początkową opłatą rzędu kilkudziesięciu złotych od każdego słowa kluczowego.
Ile kosztuje np. pozycjonowanie słowa rower? Wejście na 1. pozycję w Google Polska to koszt 180 zł, na pozycje 2-5 – 150 zł, a na dalsze – 110-130 zł miesięcznie. Tańsze jest zdobycie 1. miejsca w wyszukiwarce Onetu – 30 zł, czy Wirtualnej Polski – 25 zł.
Zasada jest taka, że za słowa rzadziej poszukiwane przez internautów płaci się znacznie mniej, niż za wyszukiwane częściej.