Wydawca prasowy Axel Springer Polska rozważa wejście na rynek wirtualnych operatorów komórkowych – dowiedział się DGP. Oferta może być wzorowana na niemieckim Bildmobil.
Koncern Axel Springer Polska analizuje możliwości wejścia na polski rynek komórkowy, jako wirtualny operator (MVNO) – dowiedział się DGP. Projekt może być wzorowany na działającej w Niemczech telefonii wykorzystującej markę najlepiej sprzedającego się na tamtejszym rynku dziennika – tabloidu „Bild”.
Usługa Bildmobil ruszyła pod koniec 2007 roku. Oferuje karty pre-paid do telefonów komórkowych i dostęp do internetu. Jednocześnie powstał serwis, oferujący m.in. artykuły i zdjęcia przygotowywane przez redakcję gazety. Użytkownicy telefonii Bildmobil mają do niego darmowy dostęp. W Polsce Axel Springer Polska może wykorzystać w podobny sposób tabloid „Fakt”. Jego średnia sprzedaż w tym roku wynosi 471,2 tys. egzemplarzy Koncern wydaje też m.in. „Przegląd Sportowy” i takie magazyny jak „Forbes”, „Newsweek Polska” i „Auto Świat”. Ma też 49 proc. udziałów w spółce Infor Biznes, wydawcy Dziennika Gazety Prawnej.
Wejście na rynek mobilnej telefonii jest naturalnym krokiem, bo strategia koncernu zakłada przenoszenie na inne rynki modeli biznesowych stosowanych w Niemczech. Najbardziej prawdopodobnym terminem startu usługi może być przyszły rok.
– Nie komentujemy spekulacji – powiedziała nam wczoraj Anna Gancarz-Luboń, rzecznik prasowy Axel Springer Polska.
Jak ustalił DGP, Axel Springer Polska to niejedyny wydawca prasowy, zainteresowany telefonią komórkową. Wejście na rynek wirtualnych operatorów rozważał też Zbigniew Benbenek, przewodniczący rady nadzorczej Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych, do których należy spółka wydająca „Super Express” i posiadająca sieć radiową Eska i Eska Rock.– Wszyscy wydawcy szukają dzisiaj dodatkowych źródeł przychodów. My myśleliśmy o czymś takim w kontekście Eski, ale zarzuciliśmy pomysł, bo konkurencja na rynku szybko urosła, a nikt tak naprawdę jeszcze na tym nie zarobił – mówi DGP Zbigniew Benbenek.
Właśnie duża konkurencja może być – zdaniem analityków – największą przeszkodą w tym biznesie dla każdego nowego gracza. W Polsce działa 16 wirtualnych operatorów komórkowych. Jak dotąd nie odnieśli sukcesu. W ciągu prawie trzech lat od uruchomienia pierwszego (mBank Mobile) zdobyli nikły fragment rynku – w czerwcu obsługiwali zaledwie ok. 0,4 proc. ogółu aktywnych kart SIM.
Niektórzy nie wytrzymali konkurencji. W czerwcu przestał działać WPMobile, stworzony przez portal Wirtualna Polska. Kilka firm planujących wejście na rynek MVNO – m.in. Allegro – wycofało się z tego projektu, a inne opóźniają swój start.
By zostać wirtualnym operatorem, trzeba dogadać się z którymś z operatorów tradycyjnych, posiadających sieć nadawczą. Najwięcej MVNO korzysta z usług PTK Centertel, operatora sieci Orange. Najwięcej spośród nowych graczy, takich, którzy weszli na rynek w tym roku, wybrało Polkomtel. Operator sieci Plus mocno rozwija tę część swojego biznesu.
Z danych France Telecom wynika, że PTK Centertel w czerwcu obsługiwał 48 tys. kart SIM należących do MVNO, w tym 26 tys. klientów Grupy Aster. Można szacować, że Polska Telefonia Cyfrowa obsługiwała ok. 90 tys. klientów operatorów wirtualnych, w tym 55 tys. Cyfrowego Polsatu. Na Polkomtel przypadała reszta rynku szacowanego na 200 tys. użytkowników.
200 tys. szacowana liczba kart SIM wirtualnych operatorów komórkowych w Polsce