W IV kwartale operatorzy komórkowi zwiększą wydatki reklamowe, by przyciągnąć klientów przed świętami.
Choć większość telekomów ograniczyła lub zamroziła w tym roku budżety promocyjne, reklamują się nawet częściej niż przed rokiem. To efekt spadku cen reklam w mediach, dzięki któremu operatorzy kupić mogą więcej reklam niż przed kryzysem. Sytuacja sprzyja im szczególnie w telewizjach. Choć w końcówce roku popyt na reklamy w tym medium wzrośnie, to nie na tyle, by stacje odważyły się podnieść ceny. A to oznacza, że dotarcie przed świętami do klientów będzie tańsze.
– W ostatnim kwartale koszt zakupy reklam w telewizjach może być niższy niż w ubiegłym roku o około 15–20 proc. – szacuje Piotr Bieńko, dyrektor zarządzający domu mediowego Mediasense.
Od początku roku do końca lipca siedem największych telekomów wydało w telewizji, prasie, radiu, outdoorze i kinie na reklamę 1,09 mld zł – wynika z przygotowanych dla DGP danych firmy monitorującej rynek reklamy Expert Monitor. W stosunku do roku ubiegłego to wzrost o 15,9 proc., ale nie oddaje to prawdziwej sytuacji na rynku. Budżety telekomów są w tym roku w rzeczywistości niższe niż w ubiegłym, a dane Expert Monitora nie uwzględniają kilkudziesięcioprocentowych opustów, jakie otrzymują reklamodawcy.
– W tym roku wyraźnie widać zmniejszenie wydatków na reklamę netto. W rzeczywistości reklamodawcy za taką samą liczbę reklam płacą dziś mniej. W zależności od mediów jest to różnica nawet do kilkudziesięciu procent – przyznaje Wojciech Kliniewski, dyrektor departamentu komunikacji rynkowej Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora m.in. sieci Era i Heyah.
W IV kwartale operatorzy zawsze wydawali na reklamę najwięcej w całym roku, licząc na większe przedświąteczne zakupy klientów.
– W tym roku też tak będzie – mówi DGP Bartosz Dobrzyński, członek zarządu i dyrektor marketingu P4, operatora sieci Play.
Domy mediowe podkreślają jednak, że budżety reklamowe w IV kwartale, nawet jeśli wzrosną w stosunku do poprzednich, będą ostatecznie o kilka procent niższe niż rok temu. Wówczas – według Expert Monitora – wyniosły one cennikowo 541,7 mln zł.
– Realne wydatki, tak jak w całym 2009 roku, będą jednak niższe – dodaje Wojciech Kliniewski.
W piątek Polkomtel, operator Plusa, ruszył z nową kampanią mobilnego internetu. Z informacji DGP wynika, że sieć Era planuje kampanię usługi transmisji danych Blue-Connect i rozważa wprowadzenie do sprzedaży netbooka. Świąteczne promocje, wspierane akcjami reklamowymi, planują także pozostali operatorzy.
Co nowego w ofertach operatorów
Ci, którzy liczą, że w IV kwartale w ofertach operatorów pojawią się liczne nowości z górnej półki, prezentowane w ostatnich tygodniach przez producentów komórek, mogą się rozczarować. Z informacji zdobytych przez DGP wynika, że raczej nie ma co liczyć na to, że operatorzy kupią najnowsze smartphone'y i będą je sprzedawali z dużymi dotacjami. Wśród nowości dominować będzie tzw. średnia półka. – W IV kwartale do sprzedaży trafią cztery nowe modele telefonów LG, w tym trzy ze średniej półki – mówi DGP Grzegorz Kania z LG.