Spółka PKP Cargo zaczęła walczyć o kontrakty na obsługę bocznic kopalń i elektrowni. Ten rynek wart jest nawet 1 mld zł.
PKP Cargo, przewoźnik towarów, wygrały przetarg na obsługę bocznic kopalni węgla kamiennego Murcki z Katowickiego Holdingu Węglowego. W wyścigu o kontrakt wart niemal 25 mln zł państwowa firma starła się z prywatnymi: CTL oraz PCC. Cargo zaoferowała najniższą cenę.
To już kolejne zwycięstwo spółki w przetargu na obsługę bocznic dużych zakładów. Wcześniej podpisała trzyletnią umowę na kompleksową obsługę bocznicy Elektrowni Łagisza w Będzinie. Kontrakt PKP Cargo odebrała prywatnej spółce PTK Holding z Zabrza. Ta próbowała storpedować podpisanie umowy, oskarżając PKP o zaniżanie cen. Wszyscy prywatni rywale protestują i oskarżają państwowego molocha o stosowanie cen dumpingowych. PKP Cargo zapowiadają zaś dalszą ofensywę i udział w kolejnych przetargach.
– Szacujemy, że rynek obsługi bocznic wart jest ok. 1 mld zł. Jesteśmy zainteresowani zdobyciem większości kontraktów. Do końca roku chcemy mieć ich dziesięć – mówi Marek Zaleśny, wiceprezes PKP Cargo.
Podkreśla, że przejęcie każdej bocznicy to przekazanie 50–80 osób dla jej obsługi.
– Zdobywanie nowych kontraktów może być dobrym sposobem na łagodne przejście restrukturyzacji zatrudniania – przyznaje Adrian Furgalski, analityk rynku.
Od stycznia do czerwca Cargo przewiozła 45,2 mln ton ładunków. W porównaniu do ubiegłorocznych wyników z analogicznego okresu oznacza to spadek powyżej 34 proc.