85 proc. Polaków między 15 a 69 rokiem życie ma telefon komórkowy. Najszybciej rośnie liczba użytkowników komórek wśród osób najstarszych.
Ericsson, producent sprzętu telekomunikacyjnego, przebadał 11 krajów na czterech kontynentach pod kątem korzystania z usług telekomunikacyjnych. W Polsce 58 proc. badanych deklaruje, że ma w domu telefon stacjonarny (średnia z badań Ericssona w 11 krajach świata to 65 proc.). Trzy lata temu do posiadania w domu telefonu stacjonarnego przyznawało się 65 proc. badanych. Najszybciej rośnie liczba komórek używanych przez osoby najstarsze (po 50. roku życia). W tej grupie wiekowej komórek używa 54 proc. osób, a trzy lata temu – 23 proc.
Ciekawe są dane dotyczące penetracji internetu szerokopasmowego. 52 proc. badanych deklaruje, że ma do niego dostęp w domu (21 proc. w 2006 roku), a średnia międzynarodowa to 50 proc. Do posiadania w domu komputera stacjonarnego przyznaje się 61 proc. badanych (średnia międzynarodowa – 54 proc.), a 27 proc. twierdzi, że ma w domu komputer przenośny (średnia międzynarodowa – 36 proc.).
Telefon komórkowy nadal służy przede wszystkim do rozmów (98 proc. ankietowanych) i wysyłania SMS-ów (82 proc.), ale rośnie wykorzystanie dodatkowych urządzeń (np. kamera, odtwarzacz MP3) i funkcji (np. MMS). 28 proc. użytkowników deklaruje, że używa kamery (w 2006 roku – 15 proc.), którą robi zdjęcia lub kręci filmy, 23 proc. korzysta z MP3 (6 proc.), a MMS wysyła 17 proc. (9 proc.).
Okazuje się, że najbardziej pożądaną funkcją w telefonie jest nawigacja satelitarna. Chciałoby ją mieć 35 proc. ankietowanych Polaków. Według analityków firmy badawczej iSuppli za kilka lat nawigacja w komórce będzie popularniejsza niż dedykowane do nawigacji urządzenia.
Z badań wynika, że jest szansa na powodzenie w Polsce projektów związanych z e-płatnościami. Funkcję kupowania biletów przez telefon chce mieć 28 proc. badanych, funkcję bankowości mobilnej – 26 proc., a możliwość dokonywania mikropłatności – 22 proc.
Rozwiązania związane z komunikacją elektroniczną (e-mail, komunikatory) oraz serwisami społecznościowymi interesują mniej niż 20 proc. ankietowanych.
Korzystanie z poczty elektronicznej w celach prywatnych deklaruje 77 proc. internautów, z komunikatorów – 62 proc., a po 41 proc. deklaruje, że używa internetu do korzystania z portali społecznościowych i bankowości elektronicznej.
W przypadku dwóch ostatnich funkcjonalności w ostatnich latach nastąpił wyraźny wzrost: odpowiednio o 15 i 27 pkt proc.
Okazuje się, że najbardziej pożądaną funkcją w telefonie jest nawigacja satelitarna. Chciałoby ją mieć 35 proc. ankietowanych Polaków.