Czy zastosowanie telefonii internetowej (VoIP, ang. Voice-over-IP) może obniżyć koszty połączeń telefonicznych w firmie?
PROBLEM CZYTELNIKA
WYJAŚNIENIE
Marcin Grygielski
dyrektor regionalny na rynek Europy Środkowej i Wschodniej w Interactive Intelligence
Wdrożenie technologii VoIP to prosty sposób na obniżenie wydatków firmy. Ujednolicenie sieci i zintegrowanie całości komunikacji pozwala na negocjację lepszych cen z operatorem, zmniejszają się też koszty utrzymania, administracji i rozwoju sieci komunikacyjnej. Nie bez znaczenia jest także elastyczność systemu IP, w którym dodawanie nowych uczestników czy lokalizacji nie wymaga już wprowadzania drogiego okablowania. Technologia VoIP daje również wiele możliwości niedostępnych dla tradycyjnej telefonii stacjonarnej (np. monitoring obecności współpracowników w czasie rzeczywistym). Równocześnie, jeśli infrastruktura sieciowa jest dobrze przygotowana, wdrożenie VoIP to stosunkowo prosty projekt, niebudzący z reguły oporu pracowników.
Małe firmy najczęściej nie inwestują w zaawansowane technologicznie systemy komunikacyjne oparte na IP. Dla ich potrzeb wystarczą bezpłatne komunikatory internetowe (Skype czy Gadu-Gadu). Takie rozwiązania, choć przynoszą firmie oszczędności, posiadają również wady. Telefonia internetowa oparta na sieciach publicznych nie daje 100 proc. pewności nawiązania połączenia. Nie ma również żadnego sposobu kontroli jego jakości. Brak jest też gwarancji bezpieczeństwa danych, a wykorzystanie przez producentów tych aplikacji zamkniętych standardów oznacza, że komunikatory różnego typu najczęściej nie współpracują ze sobą (np. nie można prowadzić rozmów pomiędzy Gadu-Gadu a Skype’em).
Przedsiębiorstwa, które mają bardziej zaawansowane potrzeby komunikacyjne (np. obsługujące klienta masowego, rozproszone między kilkoma oddziałami, wykorzystujące pracowników mobilnych), powinny zainwestować w wyspecjalizowane systemy komunikacji zunifikowanej oparte na technologii IP. Na rynku dostępne są rozwiązania dla średnich firm – mniej zaawansowane i tańsze od systemów korporacyjnych, jednak pozwalają firmie korzystać ze wszystkich zalet zunifikowanej komunikacji (monitoring jakości, integracja wszystkich kanałów komunikacji). Programy dla małych firm współfinansowane przez Unię pomagają też obniżyć koszty inwestycji, które często stanowią barierę dla tego sektora.