Skrócony będzie okres oczekiwania na wypłatę depozytu z upadłego banku. Klient odzyska go w ciągu trzech miesięcy, a tylko wyjątkowo termin ten może zostać przedłużony o 10 dni roboczych.
Obowiązkowy system gwarantowania środków pieniężnych polega na zapewnieniu klientom banków (deponentom) wypłaty pieniędzy do określonej kwoty wówczas, gdyby bank z powodu swojej sytuacji ekonomiczno-finansowej nie mógł tego zrobić z powodu niedostępności środków.
W razie zawieszenia działalności banku i zawieszenia przez niego wypłat z imiennych rachunków bankowych osoby fizyczne, prawne oraz jednostki organizacyjne (czyli deponenci) będą lepiej niż do tej pory zabezpieczeni przed utratą złożonych w banku pieniędzy. Zapewniła im to nowelizacja ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz ustawy prawo bankowe, którą 16 lipca 2009 r. uchwalił Sejm, a teraz czeka na podpis prezydenta.
Nie zmieniła się wysokość kwoty środków gwarantowanych objętych obowiązkowym systemem gwarantowania i łącznie z odsetkami naliczonymi zgodnie z umową do dnia spełnienia warunku gwarancji – i nadal wynosi ona równowartość w złotych 50 tysięcy euro. Do tej wysokości klient banku otrzymuje wypłatę w całości. Do obliczenia wartości euro przyjmuje się średni kurs z dnia spełnienia warunku gwarancji, ogłoszony przez Narodowy Bank Polski.
Natomiast Rada Ministrów będzie mogła w drodze rozporządzenia czasowo określić wyższą górną granicę środków gwarantowanych. W dodatku deponent nie traci prawa dochodzenia swoich roszczeń od banku ponad tę kwotę.
Świadczenie deponent otrzyma w złotych nawet wówczas, gdy rachunek był prowadzony w walucie. Zostanie mu wypłacone w ciągu 30 dni od otrzymania przez syndyka zarządcę masy upadłości banku kwoty przekazanej przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny do wypłaty. Nie będzie to jednak mogło nastąpić później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia, w którym te środki stały się niedostępne. Tylko w wyjątkowych przypadkach termin wypłat będzie mógł zostać przedłużony o 10 dni roboczych, na przykład ze względu na nieprawidłowości w prowadzeniu ksiąg banku lub znaczną liczbę prowadzonych przez bank rachunków. Termin ten może przedłużyć jedynie sąd prowadzący postępowanie upadłościowe na wniosek zarządu Funduszu.
Banki objęte systemem gwarantowania mają obowiązek informowania klientów o swojej sytuacji ekonomiczno-finansowej, uczestnictwie w systemie gwarantowania i maksymalnej wysokości gwarancji oraz o ewentualnym braku ochrony gwarancyjnej. Ten brak ma miejsce, wówczas gdy:
● wierzytelność nie jest chroniona, bo deponent nie jest uznany za uprawnionego do otrzymania świadczenia pieniężnego,
● w związku z wykonywaniem innej czynności niż czynność bankowa podmiot objęty ustawowym systemem gwarantowania wystawia dokument imienny potwierdzający jego zobowiązania pieniężne,
● w związku z usługami świadczonymi przez bank, np. polegającymi na pośredniczeniu w zawieraniu umów, powstają wierzytelności osoby korzystającej oraz zainteresowanej korzystaniem z usług wobec innego podmiotu, który nie jest objęty systemem gwarantowania.
Pewne obowiązki zostały nałożone również na oddziały banku zagranicznego, który nie jest objęty obowiązkowym systemem gwarantowania w ramach Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Podobne obowiązki informacyjne zostały nałożone również na instytucje kredytowe, które prowadzą działalność w Polsce.
Banki muszą informować klientów o swojej sytuacji ekonomiczno-finansowej i uczestnictwie w innym systemie gwarantowania oraz zasadach jego funkcjonowania, a także o kwocie maksymalnej wysokości gwarancji i o tym, kto ma prawo otrzymać w związku z gwarancją świadczenie pieniężne. Muszą też poinformować o braku ochrony gwarancyjnej.
Bankowy Fundusz Gwarancyjny będzie współpracował ze swoimi odpowiednikami w krajach Unii Europejskiej i przekaże im informacje, które do tej pory były chronione przepisami o tajemnicy bankowej, aby w ten sposób ułatwić wypłatę środków gwarantowanych w razie upadłości banku, z którego usług korzystają cudzoziemcy. Natomiast na zasadach wzajemności sam będzie korzystał z informacji udzielonych mu przez podobne instytucje w państwach Unii Europejskiej w celu ochrony interesów polskich klientów tych zagranicznych banków.
Ważne!
Do końca roku banki muszą poinformować na piśmie osoby korzystające z ich usług o swojej sytuacji ekonomiczno-finansowej i uczestnictwie w ustawowym systemie gwarantowania lub ewentualnym braku tej ochrony
SŁOWNICZEK
● deponent – to m.in. osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, o ile posiada zdolność prawną, które są stroną umowy imiennego rachunku bankowego lub mają wynikającą z czynności bankowych wierzytelność do banku objętego obowiązkowym systemem gwarantowania, potwierdzoną wystawionym przez ten bank dokumentem imiennym
● środki gwarantowane – środki pieniężne zgromadzone w banku przez deponenta na rachunkach imiennych oraz jego należności wynikające z innych czynności bankowych w walucie polskiej lub obcych powiększone o należne odsetki, o ile stały się wymagalne przed dniem zawieszenia działalności banku – do wysokości określonej ustawą o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym
● niedostępność środków – sytuacje, w której środki gwarantowane są należne, lecz nie mogą zostać wypłacone od dnia zawieszenia działalności banku.
Pozostało
91%
treści
Reklama
Reklama