Budowa nowego głównego dworca w stolicy zacznie się dopiero w 2014 roku i potrwa cztery lata. W 2012 roku otwarty zostanie dworzec w Katowicach. Jego przebudowa będzie kosztować 1 mld zł.
Spółka PKP przedstawiła wczoraj nowy harmonogram budowy dworca Centralnego w Warszawie. Zgodnie z nim budowa zacznie się dopiero w 2014 roku. Obiekt ma być gotowy w 2018 roku. PKP mają nadzieję, że uda się znaleźć prywatnego inwestora do sfinansowania budowy. Zanim rozpoczną się poszukiwania dewelopera PKP, chcą rozpisać międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt głównego dworca stolicy.
– Znamy potrzeby inwestorów. Zadbamy o to, by nowy dworzec spełniał wymagania biznesowe, a nie tylko estetyczne – zapewnia Andrzej Wach, prezes PKP.
Do 2012 roku dworzec będzie jedynie modernizowany.
Wczoraj PKP podpisały umowę z hiszpańską firmą Neinver, która wybuduje nowy dworzec w Katowicach. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku. Hala dworca oprze się na istniejącej unikalnej betonowej konstrukcji przypominającej kielichy. Stąd pasażerowie dostaną się na perony ruchomymi platformami. Obiekt połączy funkcje: komunikacyjną, handlową i biznesową. Zmodernizowany zostanie także układ drogowy wokół obiektu.
PKP kończą także negocjacje szczegółów umowy z inwestorem w sprawie budowy nowego Dworca Zachodniego w Warszawie, który także ma być gotowy przed Euro 2012. Ostatecznym fiaskiem zakończyło się natomiast poszukiwanie chętnego do sfinansowania nowego Dworca Wschodniego w stolicy. Spółka zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury o 45 mln zł na budowę.
– Budżet państwa będzie angażował się w projekty modernizacyjne polskich dworców. Rząd potrzebuje poparcia parlamentu – powiedział GP wczoraj w Katowicach Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury.
W Polsce czynnych jest około tysiąc dworców kolejowych, 24 z nich – w międzynarodowej siatce połączeń. Na remont obiektów koleje wydają kilkanaście mln zł rocznie.