Warunkiem zawarcia umowy ubezpieczenia utraty zysku jest wykupienie wcześniej lub równocześnie ubezpieczenia mienia od ognia i innych żywiołów lub ubezpieczenia mienia od wszystkich ryzyk.
Rozwój, ale również związane z nim ryzyko prowadzenia małych i średnich przedsiębiorstw, powoduje, że zakłady ubezpieczeń mają coraz szerszą ofertę dla tego typu odbiorców. Do takich produktów należą poszukiwane przez przedsiębiorców z sektora MSP ubezpieczenia utraty zysku. Oferują je m.in.: TUiR WARTA, PZU, HDI Asekuracja TU, TU Allianz Polska. Ubezpieczenia są kierowane do podmiotów prowadzących księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości z 29 września 1994 r. (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.) i obowiązującymi w tym zakresie przepisami wykonawczymi (tj. prowadzących pełną rachunkowość z powodu osiągania obrotów określonych w ww. ustawie).
Ubezpieczenie jest adresowane do osób fizycznych, osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą lub zawodową (przedsiębiorców).

Co daje ubezpieczenie

Warunkiem zawarcia umowy ubezpieczenia utraty zysku jest wykupienie wcześniej lub równocześnie ubezpieczenia mienia od ognia i innych żywiołów lub ubezpieczenia mienia od wszystkich ryzyk (w tym np. maszyn i urządzeń od uszkodzeń). Wspomniane ubezpieczenie jest uzupełnieniem ubezpieczenia majątku, ponieważ szkoda w mieniu bardzo często powoduje przerwę lub zakłócenie w działalności przedsiębiorstwa, czego skutkiem może być: spadek obrotu i zysku, utrata płynności finansowej, utrata rynku itp.
Ubezpieczeniem jest objęty zysk brutto, który ubezpieczony osiągnąłby z tytułu wytwarzania produktów lub sprzedaży towarów i usług, gdyby prowadzona przez niego działalność gospodarcza nie została przerwana lub zakłócona na skutek szkody w mieniu zaistniałej w okresie ubezpieczenia. Ochroną mogą być objęte także uzasadnione koszty, które ubezpieczony poniósł w celu uniknięcia lub zminimalizowania spadku obrotu (tzw. zwiększone koszty wytwarzania). Umowę ubezpieczenia zawiera się na 12 miesięcy, jeżeli nie umówiono się inaczej.



Kiedy powstaje szkoda

Jeżeli przerwa lub zakłócenia prowadzonej przez ubezpieczającego działalności gospodarczej spowodowała utratę zysku wskutek szkody w mieniu (spowodowanej przez: pożar, uderzenie pioruna, eksplozję, implozję, uderzenie lub upadek statku powietrznego, zamach przestępczy, terroryzm, silny wiatr, grad, powódź, ulewny deszcz, trzęsienie ziemi, obsunięcie ziemi, zapadnięcie ziemi, lawinę, śnieg i lód), to w takiej sytuacji np. TU Allianz Polska zapewnia zwrot utraconego zysku brutto do wysokości 5 mln zł, w tym: planowanego zysku z działalności gospodarczej, pokrycie kosztów stałych (odpisy amortyzacyjne, opłaty dzierżawne, czynsze, opłaty za pobór energii elektrycznej, cieplnej, wody, gazu, odsetki od kredytów, koszty administracji, podstawowe wynagrodzenia, składki ubezpieczeniowe).
Natomiast m.in. w HDI Asekuracja TU w granicach sumy ubezpieczenia ochrona ubezpieczeniowa obejmuje również zwiększone koszty działalności do wartości stanowiącej iloczyn wskaźnika zysku brutto i wartości utraconego spadku obrotu. Na wniosek ubezpieczającego i po opłaceniu dodatkowej składki ochroną ubezpieczeniową mogą zostać objęte zwiększone koszty działalności w części przewyższającej kwotę stanowiącą iloczyn wskaźnika zysku brutto i wartości spadku obrotów, dzięki poniesieniu tych kosztów.
Ważne!
Przedsiębiorcom z segmentu MSP nieprowadzących pełnej rachunkowości, którzy nie mogą skorzystać ubezpieczenia utraty zysku, PZU oferuje klauzulę ubezpieczenia dodatkowych kosztów działalności gospodarczej, którą można wykupić jako dodatek do ubezpieczenia mienia od ognia i innych żywiołów, oraz klauzulę ubezpieczenia stałych kosztów działalności gospodarczej, którą można kupić jako dodatek do kompleksowego ubezpieczenia (np. PZU Doradca)

Jakie odszkodowanie

Maksymalna wypłata odszkodowania jest sumą ubezpieczenia przewidywanego zysku brutto, ustalonego jako kwota wyliczona na podstawie danych finansowych z ostatniego, zakończonego roku obrotowego z uwzględnieniem długości maksymalnego okresu odszkodowawczego (jeśli przekracza on 12 miesięcy) i skorygowaną z uwzględnieniem tendencji rozwojowych firmy, inflacji, sezonowości, uwarunkowań rynkowych, specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej, które mogą wystąpić w maksymalnym okresie odszkodowawczym i wpłynąć na wyniki tej działalności, np. TU Allianz Polska pokrywa straty w zysku operacyjnym oraz rekompensuje koszty stałe ponoszone pomimo trwającej przerwy w działalności w czasie uzgodnionego okresu odszkodowawczego. Zwyczajowo jest to okres 12 miesięcy, ale może wynosić także trzy, sześć i dziewięć miesięcy.
Wysokość sumy ubezpieczenia szacowana jest na podstawie rocznego zysku brutto za ostatni rok obrotowy. Suma ubezpieczenia powinna uwzględniać również wzrost/spadek obrotu w roku ubezpieczeniowym, jak i maksymalnym okresie odszkodowawczym.
WYSOKOŚĆ SKŁADKI
Składkę za ubezpieczenie oblicza się jako iloczyn sumy ubezpieczenia i stawki taryfowej ustalonej w procentach. Stawka taryfowa jest uzależniona od rodzaju prowadzonej działalności oraz od rodzaju posiadanego mienia, zabezpieczeń mienia, zakresu ubezpieczenia oraz przebiegu ubezpieczenia.
Na przykład składka przy sumie ubezpieczenia 250 tys. zł z uwagi na różne czynniki przyjmowane przy kalkulacji składki może mieścić się w przedziale: 2–3 tys. zł rocznie.
5 mln zł
odszkodowania zapłaci maksymalnie ubezpieczyciel za utratę dochodu