Zachowania potencjalnych klientów, poszukujących oferty w wyszukiwarkach internetowych, cały czas się zmieniają. Jeśli stosujesz tę formę reklamy, sprawdź, co musisz zmienić w swojej strategii, by twoje reklamy wciąż były skuteczne.
Jak pokazuje najnowszy raport Internet 2008, opublikowany przez zrzeszającą branżę organizację IAB Polska, zmieniają się zachowania internautów w wyszukiwarkach internetowych. Jeśli prowadzisz własny biznes i reklama w wyszukiwarkach (SEM) jest jednym z głównych sposobów pozyskiwania potencjalnych klientów, musisz wiedzieć, jak zachowują się internauci. Bez tego nie da się prowadzić skutecznych kampanii, które – oprócz wielkości budżetu – zależą od tego, co wiesz o swoich potencjalnych klientach. To decyduje o tym, czy wybierzesz odpowiednie słowa kluczowe, a w efekcie – internauci zobaczą twoją reklamę i zainteresują się twoją ofertą.
– Obecne tendencje na rynku marketingu wyszukiwarkowego determinowane są przez dwa czynniki. Zwiększająca się świadomość użytkowników wyszukiwarek, która wymusza odpowiedzi reklamodawców w postaci dalszego rozbudowywania kampanii reklamowych, oraz kryzys ekonomiczny, skłaniający reklamodawców do większego nacisku na mierzenie efektów tych kampanii – piszą autorzy raportu.

Świadomość użytkowników

Przygotowane przez firmę HitWise badania pokazują, że zapytania użytkowników w wyszukiwarkach stają się coraz dłuższe. Użytkownicy coraz częściej wpisują zapytania składające się z trzech i więcej słów. Stanowią one 55 proc. wszystkich zapytań.
– Taka sytuacja świadczy o zwiększającej się świadomości użytkowników o możliwościach, jakie oferują wyszukiwarki – dodaje IAB Polska.
Dla firmy korzystającej z reklamy wyszukiwarkowej oznacza to, że musi znacznie rozbudować struktury słownicta kampanii reklamowych, trafniejszego dobierania słów kluczowych – tak aby nie były zbyt ogólne, co sprawi, że nasza oferta zniknie w morzu setek lub tysiąca innych, ale także – by nie były zbyt szczegółowe, co może sprawić, że w ogóle będzie w wyszukiwarce niewidoczna.
Zdobywanie umiejętności w prowadzeniu marketingu wyszukiwarkowego coraz bardziej decyduje o sukcesie każdej – mniej i większej – kampanii reklamowej prowadzonej w ten sposób. Konkurencja bowiem rośnie, a tym samym liczba przekazów reklamowych się zwiększa i coraz trudniej przebić się ze swoim. Jak wynika z danych IAB Polska, w ubiegłym roku wydatki na marketing w wyszukiwarkach wzrosły już do 23 proc. z 1,17 mld zł, jakie firmy wydały na reklamę w sieci. Oznacza to, że na wyszukiwarki firmy wydały 269,1 mln zł, co w porównaniu z rokiem 2007 oznacza wzrost aż o 84 proc.! To najszybciej rosnący segment reklamowy w sieci.
– Z pewnością w 2008 roku duży udział we wzroście wydatków na SEM miały małe i średnie firmy, szukające metod promocji możliwych w ramach niewielkich budżetów marketingowych, które oferuje im reklama w wyszukiwarkach – czytamy w rapocie IAB Polska. Do tego dochodzi także możliwość prowadzenia kampanii samemu za pomocą specjalnych programów oferowanych przez wyszukiwarki takie jak Google czy NetSprint – firma moża na bieżąco wybierać i zmieniać słowa kluczowe, decydować, gdzie reklama się będzie wyświetlać, a także w których porach dnia. A także – co jest jednym z czynników najbardziej przyciągających firmy – decydować, ile pieniędzy przeznaczają na reklamę. Ale konkurencję zaostrzają dodatkowe profesjonalne firmy i duże domy mediowe, które niedawno odkryły zalety SEM i coraz częściej proponują dużym reklamodawcom ten sposób promocji.

Jedna metoda, kilka celów

Z badań SEMPO wynika, że firmy najczęściej stosują marketing w wyszukiwarkach do kilku celów. Wśród najważniejszych jest zwiększenie sprzedaży bezpośrednio za pośrednictwem strony internetowej, wzorst/zmiana świadomości marki, a także pozyskanie potencjalnych klientów i zamknięcie transakcji. Znacznie mniej firm wskazuje natomiast, że używa SEM do pozyskiwania potencjalnych klientów dla swoich dystrybutorów w sieci oraz do promowania informacji form edukacyjnych.