Telefonia internetowa jest idealnym rozwiązaniem zarówno dla użytkowników domowych, jak i dla firm. Szczególnie tych, w których wykonuje się dużo połączeń międzynarodowych lub gdy telefon jest podstawowym narzędziem pracy.
Zanim firma zdecyduje się na zastąpienie tradycyjnego telefonu stacjonarnego telefonią VoIP, powinna rozważyć wszystkie za i przeciw.

Zalety VoIP

Największą zaletą telefonii VoIP są niskie koszty połączeń – dużo niższe niż w sieciach tradycyjnych operatorów, a w ramach tej samej sieci VoIP zazwyczaj darmowe. Jest to korzystne przede wszystkim w firmach, które posiadają wiele oddziałów. Oznacza to bowiem, że pracownicy firmy rozmawiają ze sobą za darmo nawet wtedy, gdy oddziały firmy zlokalizowane są w różnych miastach. A niskie koszty połączeń to niższe koszty funkcjonowania firmy oraz większa konkurencyjność na rynku.
Szeroka gama funkcjonalności dodatkowych pozwala stworzyć system komunikacji zbliżony do systemów wykorzystywanych przez korporacje. Jest bowiem możliwość zapisywania, przechowywania i odtwarzania rozmów w dowolnej chwili (jest to szczególnie przydatne w działach obsługi klienta).
Można również skorzystać z usług operatora niezależnego, a nie z usług największych firm na rynku.
Użytkowanie telefonu internetowego jest proste – z VoIP można korzystać, nawet gdy komputer jest wyłączony lub nawet gdy nie mamy komputera, a jedynie łącze internetowe. Dodatkowo użytkownicy mogą korzystać z usługi fax2mail i mail2fax, czyli wysyłania i odbierania faksów za pomocą komputera i skrzynki e-mail. To również przekłada się na obniżenie kosztów funkcjonowania firmy, ponieważ nie trzeba kupować papieru czy tonera.

Wady VoIP

Aby telefonia internetowa w firmie działała niezawodnie, konieczne jest stabilne łącze internetowe. W przeciwnym razie połączenia mogą być zrywane, rozmowy zniekształcane oraz może dochodzić do opóźnień w przekazywaniu dźwięku. Konieczny jest zakup dodatkowego sprzętu – telefonu IP lub bramki VoIP, co wiąże się z dodatkowymi kosztami i może być kłopotliwe (zwłaszcza w przypadku bardzo małych firm). Trzeba przypomnieć, że użytkownicy telefonii internetowej są narażeni na ryzyko przechwycenia informacji (jeśli niepowołana osoba zdobędzie dostęp do serwera VoIP, będzie mieć dostęp do zapisanych rozmów oraz samej usługi głosowej, co z kolei oznacza możliwość podsłuchiwania rozmów oraz wykonywania połączeń na koszt użytkownika).
Wadą telefonii internetowej jest bez wątpienia SPIT (Spam over Internet Telephony – spam rozpowszechniany poprzez telefonię internetową). To niechciane połączenia, które mają skłonić użytkownika do wykonania pewnego działania, np. wejścia na określoną stronę www lub które powodują, że w firmie wszystkie telefony dzwonią naraz, dezorganizując funkcjonowanie firmy.
Dodatkowo bramki VoIP są podatne na ataki typu DoS, które mają na celu sparaliżować pracę firmy. Atak tego typu polega na tym, że do serwera wysyłanych jest jednocześnie bardzo dużo żądań, których serwer nie jest w stanie obsłużyć.



Są też problemy przyziemne z VoIP – każda przerwa w dostawie prądu sprawia, że firma nie ma możliwości korzystania z telefonu. Są także problemy z dzwonieniem na telefony alarmowe (niektóre bramki VoIP umożliwiają jednak podłączenie do standardowej linii miejskiej i właśnie takie warto wybierać; innym rozwiązaniem jest posiadanie alternatywnej linii stacjonarnej).
Oprócz niskich kosztów połączeń warto docenić również dodatkowe funkcjonalności, jakie oferuje telefonia VoIP, a przynajmniej niektórzy operatorzy. Może to być np. możliwość wyboru numeru z dowolnej strefy numeracyjnej, blokowania wybranych połączeń czy też przeglądania na bieżąco billingów połączeń przychodzących i wychodzących.
Decydując się na VoIP, warto przejrzeć oferty dostawców internetu – obecnie większość z nich proponuje również telefonię internetową. Co więcej, oferta pakietowa jest zawsze korzystniejsza, co oznacza, że za VoIP zapłacimy albo mniej, albo dostaniemy atrakcyjny pakiet minut do wykorzystania.
OPINIA
Tomasz Pawłowski
prezes firmy Forweb
Analizując oferty dostawców internetu, nie należy kierować się wyłącznie ceną łącza oraz dostępną prędkością. Warto zastanowić się, do czego będziemy wykorzystywać internet – zarówno w danej chwili, jak i w przyszłości (warto wybierać łącza bez limitu transferu danych). W przypadku firmy ważne są również stały dostęp do pomocy technicznej oraz czas, w jakim zostanie usunięta ewentualna awaria.
Samo łącze internetowe to za mało. Warto od razu skorzystać także z taniej telefonii internetowej oraz pakietu hostingowego obejmującego np. miejsce na stronę www oraz konta pocztowe. Większość firm proponuje te usługi w pakietach – tańszych niż kupno każdej z usług oddzielnie.
Zdarza się, że dana firma w różnych miejscach świadczy usługi w oparciu o różne technologie. Jest to ważne, ponieważ od tego zależy jakość świadczonych usług oraz to, co będzie dostępne w ofercie w przyszłości. Jeśli np. operator świadczy usługi w oparciu o technologie światłowodowe, można być pewnym, że internet będzie działał bez problemu, a oferowane łącza będą znacznie szybsze.