Czym się kierować, wybierając w sieci portal i ofertę wyjazdową? Portale turystyczne easygo.pl i fly.pl podpowiadają internautom, na co zwracać uwagę, przeglądając w sieci oferty wakacyjnych wyjazdów i poszukując firmy, dzięki której wyjedziemy na urlop.
1 Przejrzyj internetowe fora poświęcone turystyce. Przeczytaj wątki, opinie i komentarze innych turystów o organizatorze wybranej oferty wyjazdowej.
2 Przejrzyj ofertę i wybierz hotel, do którego chciałbyś pojechać. Przeczytaj opinie wypoczywających tam gości. Standardowy opis każdej oferty to najczęściej przedruk informacji dostarczonej portalowi przez organizatora. Opinie klientów są najlepszym i zazwyczaj najrzetelniejszym źródłem informacji o obiekcie i ofercie. To rzeczywiste, a nie marketingowe źródło informacji.
3 Ufaj portalom prezentującym nazwę organizatora wyjazdu. Portale sprzedają oferty kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu touroperatorów. Jeśli od początku wiesz, czyją ofertę przeglądasz, łatwiej będzie ocenić Ci (choćby ze względu na osobiste doświadczenia czy usłyszane opinie) potencjalną jakość planowanych wakacji. Łatwiej podejmiesz też decyzję o kupnie.
4 Przejrzyj listę partnerów portalu. Jeśli wśród nich znajdziesz światowe marki (np. Neckermann, TUI), można mieć pewność, że to sprawdzony portal. Światowe koncerny weryfikują agentów i podpisują umowy ze sprawdzonymi partnerami.
5 Sprawdź formy płatności. Nawet jeśli nie chcesz płacić za ofertę kartą kredytową, a jest taka możliwość, to dobry sygnał. Firmy autoryzujące płatności on-line również weryfikują swoich partnerów. Przyznanie portalowi możliwości przyjmowania opłat przez internet oznacza bezpieczeństwo w sferze dokonywania płatności. Dziś standardem jest płatność kartą kredytową, przelewem bankowym lub tzw. szybkim przelewem/transferem.
6 Porównaj oferty. Ustawa o usługach turystycznych zapewnia kupującemu komfort. Tę samą ofertę, przygotowaną przez tego samego organizatora, do tego samego hotelu, w tym samym terminie, z tą samą opcją żywieniową, kupimy zawsze i u wszystkich sprzedawców w tej samej cenie (niezależnie, czy będzie to firmowe biuro sprzedaży organizatora wyjazdu, tradycyjne biuro agencyjne czy też portal turystyczny).
Portale turystyczne mają jednak przewagę. Korzystając z wyszukiwarki, możemy łatwo sprawdzić liczbę ofert do znalezionego przez nas hotelu. Może okazać się, że do tego samego obiektu swoje propozycje przedstawi nam trzech czy czterech organizatorów - mamy szansę wybrać najkorzystniejszą ofertę. Na stronach www portali turystycznych możemy również porównać ogólne warunki uczestnictwa w imprezach każdego organizatora, świadczenia, jakie zawarte są w cenie imprezy, oraz porównać warunki ewentualnej rezygnacji z uczestnictwa.
7 Sprawdź na stronie internetowej przynależność do izb i organizacji branżowych. Najbardziej znaną i rozpoznawalną ikoną turystyczną jest logotyp Polskiej Izby Turystyki (PIT). Warto jednak pamiętać, że ani agent, ani organizator wyjazdu nie muszą należeć do PIT. To, że decyduje się na przynależność i umieszczenie logotypu na stronie www, jest tylko i wyłącznie jego dobrą wolą. Trzeba też pamiętać, że sama przynależność biura do jakiejkolwiek organizacji czy izby turystycznej żadnemu turyście niczego nie zapewnia i nie gwarantuje.